Een kleine, groene krokodil die met open mond grijnst op de borst van een poloshirt: met zijn iconische logo heeft het merk Lacoste een herkenningsteken gecreëerd dat over de hele wereld bekend is. Iets wat slechts een paar merken voor elkaar krijgen. Het kleine reptiel staat voor sportiviteit, innovatie en, last but not least, baanbrekend design. Maar waar gaat de krokodil over?
Jean René Lacoste (die het graag zonder Jean deed) had aanvankelijk niet veel met mode. Maar des te meer met sport. Hij werd in 1904 in Parijs geboren en begon op 15-jarige leeftijd met tennissen. Zijn eerste successen kwamen snel, waarbij talent duidelijk minder een rol speelde dan zijn ijzeren wil. De jonge René was een strateeg bij uitstek en analyseerde elke partij, maakte lijsten van de sterke en zwakke punten van zijn tegenstanders, oefende elke slag steeds opnieuw tot hij hem juist had. Dit doorzettingsvermogen wierp vruchten af: In de jaren 1920 was René Lacoste de belangrijkste speler in zijn sport. Hij won tien Grand Slams, een Olympische bronzen medaille en twee Davis Cup-overwinningen.
Een van zijn wedstrijden in de Davis Cup in 1923 zou doorslaggevend zijn voor het merk Lacoste: zijn teamleider beloofde Lacoste een krokodillenleren koffer die René eerder in een etalage had zien staan als hij de wedstrijd zou winnen. De wedstrijd werd verloren, maar een Amerikaanse journalist die lucht kreeg van de weddenschap noemde Lacoste in zijn artikel brutaal de "alligator". René Lacoste vond de bijnaam blijkbaar zo leuk dat hij zijn witte tennisblazer liet versieren met een krokodil. Maar op dat moment stond het nog in de sterren geschreven dat de dierengrap het logo van een wereldmerk zou worden.
"De krokodil vertegenwoordigt mijn hardnekkigheid op het terrein. Ik geef mijn prooi nooit op," zei René Lacoste ooit. En dus was de bijnaam inderdaad goed gekozen. Maar zelfs de meest volhardende geest kan niet op tegen een verzwakkend lichaam. Lacoste moest in het begin van de jaren dertig de tennissport opgeven wegens een longziekte. Wat een geluk dat hij al een tweede passie had ontdekt - die van de mode. Het zou zijn roeping worden.
Je moet weten dat tennissers in die tijd nog plooibroeken droegen en gesteven hemden met manchetten. Dit zag er heel elegant uit, maar was ook erg ongemakkelijk. René Lacoste had daarom een hemd met korte mouwen en een kraag van licht katoenen piqué - met zijn krokodil op de borst, natuurlijk. De uitvinding van het poloshirt was tegelijkertijd een waar schandaal toen de tennisser in 1926 de US Open won met dit shirt aan. Het poloshirt veroverde al snel een plaats op de tennisbanen van de wereld, en Lacoste werd het eerste merk dat van zijn logo een must-have maakte. Vandaag behoren torenhoge tenniskampioenen zoals Novak Djokovic tot Lacoste's getuigenissen.
In 1939 werd de witte Lacoste polo met groene krokodil en parelmoeren knopen al meer dan 300.000 keer verkocht. John F. Kennedy is ook gezien met zo'n shirt aan. De jaren vijftig brachten gekleurde poloshirts, en tenslotte werden in de jaren tachtig de krokodillenhemden een massaverschijnsel. Elke zichzelf respecterende popper had minstens één polo in zijn kleerkast en droeg die met de kraag omhoog. De trend sloeg pas om in de jaren negentig, toen de hele logo-hype opdroogde met het grunge-tijdperk.
Het is onwaarschijnlijk dat de oprichter van het bedrijf zelf hierin geïnteresseerd is geweest; hij stierf in 1996 op bijbelse leeftijd, en zijn zoon Bernard leidde het bedrijf sinds 1965. Maar hij liet veel meer achter dan "slechts" een wereldwijd modebedrijf: Het multitalent was niet alleen de uitvinder van het poloshirt, hij schreef ook tennisgidsen, ontwikkelde het eerste tennisracket van metaal, vond een ballenmachine uit waarmee tennissers alleen konden trainen en vroeg in de loop der tijd niet minder dan 20 patenten aan. Een echte manusje-van-alles!
Vanaf de jaren zestig omvatte het merk met de groene krokodil niet alleen kleding, maar ook accessoires, lederwaren, horloges, schoenen en een brillencollectie met modieuze Lacoste zonnebrillen en Lacoste brillen. De strakke lijnen en sportieve elegantie van het label brachten de Franse esprit in de wereld en combineren vandaag de dag nog steeds op unieke wijze straat, court en club. De perfecte basis voor preppy stijlen en casual outfits met een klassieke touch.
Wanneer het op herenzonnebrillen aankomt, belanden pilotenmodellen zoals de L102SND graag in het winkelmandje. Deze modieuze pilotenbril in vintage-stijl valt op door zijn dubbele brug en Havana-details in grijs. Maar ook klassieke rechthoekige monturen van acetaat zijn erg populair, bij voorkeur in middernachtblauw of zwart. Deze kunnen ook zonder problemen unisex gedragen worden. Bij Lacoste is het ook altijd de moeite waard een blik te werpen op de pootjes, die punten scoren met verfijnde details - en af en toe natuurlijk met het schattige reptielje.
Als het op Lacoste zonnebrillen aankomt, geven vrouwen ook de voorkeur aan expressieve kleuren zoals zwart of grijs, maar nude en bruine tinten zijn ook erg populair. Vormen worden momenteel gedomineerd door ronde pantermodellen en verzachte piloten- en Cat Eye stijlen. Metaal-kunststofcombinaties in zilver of goud zijn verdere hoogtepunten van de huidige collectie.
Tijdens de aankoop van een bril kunt u bij ons terecht met alle vragen zoals "Wat is de juiste Lacoste zonnebril maat" of "Welke glazen zijn geschikt voor mijn brilvoorschrift". Wij staan altijd aan uw zijde met onze geconcentreerde expertise in zonnebrillen en optische glazen, als online opticien via uw browser, maar ook in de analoge wereld. Kom naar een van onze Stores in de omgeving van Hamburg om te passen, voor een gratis consult of om te informeren naar Lacoste zonnebrillen reserveonderdelen. Bovendien maken de gratis verzending, de gratis retourzending, het 30-dagen retourbeleid met geld-terug-garantie en de verschillende betaalmethoden uw winkelen bij ons gemakkelijk. Indien gewenst, kunt u ook een 24-uurs express levering toevoegen.
Als u een Lacoste zonnebril goedkoop online wilt kopen, zijn wij de juiste contactpersoon om u dichter bij de unieke Lacoste zonnebril ervaring te brengen. In onze merk zonnebrillen online shop vindt u een breed scala aan Lacoste zonnebrillen voor dames en Lacoste zonnebrillen voor heren, evenals Lacoste brillen, allemaal met een reinigingsdoekje en etui inbegrepen in de prijs. Het spreekt voor zich dat elk artikel in onze aanbodcategorieën een echt en gloednieuw origineel is. Gebruikte producten en kopieën horen niet thuis in ons magazijn.
Als brillen specialist voor modebewuste klanten (ongeacht of het mannen, vrouwen, divers of kinderen zijn), bieden wij brillen en zonnebrillen aan tegen absolute spotprijzen onder de claim "SEE AND BE SEEN". Ook Zonnebrillen afgeprijsd van andere topmerken zoals Ray Ban brillen, Calvin Klein zonnebrillen, Hugo Boss brillen, Gucci zonnebrillen of Prada brillen evenals producten uit onze eigen zonnebrillen Sale zijn in onze winkel verkrijgbaar tegen unieke prijzen. Dus waarom wachten? Haal een stukje Franse lifestyle in huis met een Lacoste zonnebril.