Hotline +31 20 7110979
gratis ver- en retourzending 30 dagen retourrecht
  • nl  Nederlands
    • en English
    • da Dansk
    • sv Svenska
    • fr Français
    • hu Magyar
    • pl polski
    • ro Română
/ BLOG
Zonnebrillen
Correctiebrillen
Sportbrillen
Naar de shop

"De branche van opticiens is rijp voor een revolutie"

DENNIS MARTENS

De oprichter en managingpartner van Edel-Optics is expert in SEO, SEA en de ontwikkeling van complexe webshopsystemen.

Hij ging naar de hogeschool voor toegepaste wetenschap en begon in 1999 zijn eigen bedrijf. Hij voerde diverse E-commerceprojecten uit op het gebied van retail en handel , zoals onder meer fortbildung.com en London Eyewear Ltd. in Engeland, voordat www.edel-optics.de in 2009 online ging.

De branche van opticiens is rijp voor een revolutie

Interview

Meneer Martens,  u bent de oprichter en directeur van Edel-Optics, één van de leidende online opticiens, in het bijzonder gericht op merkbrillen. Wat onderscheidt uw bedrijf van de groeiende concurrentie in de branche?

Korst samengevat: onze USP’s, de technische vernieuwingen door onze inhouse ontwikkeling, de brede internationalisering en ons retail concept, waarmee we on- en offline probleemloos met elkaar verbinden. Daar bovenop hebben we naast onze online handel ook met onze beide winkels een voet aan de grond gekregen, die met hun ontwerp en duidelijke positionering als retail brand voor de merkbrillen, de nadruk legt op fashion en lifestyle accessoires. Met de basketbalspelers van de Hamburg Towers, de benaming van de evenementenhal in Wilhelmsburg in Hamburg en onze succesverhalen met  Jérôme Boateng en Sylvie Meis, slijpen we ons profiel in het lifestyle-segment. Hiermee creëren we een extra exclusiviteit op productniveau, die de afgrenzing van concurrentie onderstreept.

Laten we beginnen met het zojuist genoemde retail concept. Onder andere werd het in het kader van de Euroshop 2014 bij de Retail Technology Awards Europe in de categorie Best Custom Experience een prijs toegekend. Waarom is uw oplossing zo interessant voor de detailhandel?

De integratie en systematische uitbreiding van de distributiekanalen zijn een veelbesproken thema in de detailhandel. Daar zijn een paar spannende benaderingen. Het bijzondere aan een virtuele display van goederen is een win-winsituatie, die we door middel van onze speciale combinatie van on- en offline verkoop genereren.  De klanten in de winkels krijgen het beste uit beide werelden: aanbod, zoekfuncties en prijzen van het internet, met gelijktijdig de service en het advies van gespecialiseerde opticiens. Wij als handelaars kunnen de logistiek zeer efficiënt afwikkelen en verminderen de kapitaalbinding omdat wij onze inventaris dubbel gebruiken. Onze zeer consequente en goed ontworpen implementatie van het concept met de iPad in het middelpunt, speelt voor de positieve feedback nog steeds een beslissende rol. Wanneer men het zich eens bekijkt, kan je niet anders dan beseffen dat wij geen halve zaken doen.

Eind 2013 heeft u in het Alstertal Einkaufszentrum in Hamburg, het grootste winkelcentrum in Noord-Duitsland, een Flagshipstore geopend. Hier bent u in directe concurrentie met de grootste winkelketens zoals Fielmann, Apollo, Krass en Bode, die eveneens ter plaatse zijn. Wat is de samenvatting van het eerste kwartaal?

We zijn heel bewust in een situatie gegaan waar we ons met de gevestigde winkelketens kunnen concurreren, omdat we wilden laten zien dat wij met ons concept en bedrijfsmodel succesvol kunnen zijn. De reacties waren vanaf het begin geweldig. We hebben bewezen dat we op A-locatie met het aanbod van merkbrillen tegen zeer goede internetprijzen winst kunnen maken. Een betere proof-of-practice voor ons concept was nauwelijks denkbaar en we kunnen er verdere verbeteringen uit halen, die ons bij de planning en opening van de winkel in de Ottenser Hauptstraße belangrijke uitgangspunten voor de locatie zelf en een verdere uitbreiding hebben opgeleverd.

Is het concept dan te veranderen? Het uitgangspunt van de flagshipstores is immers gebaseerd op het feit dat het gehele assortiment van de webshops daar wordt aangeboden vanuit het centrale magazijn. Hoe kan men zich dit bij een filiaalketen voorstellen?

In de kern is het idee om in de Edel-Optics filialen een decentraal magazijnsysteem op te bouwen en dan bijvoorbeeld de mogelijkheid te hebben om een Same-Day-Delivery aan te bieden. Het groeiende online systeem rechtvaardigt ook een proportionele uitbreiding van het assortiment, welke over de nieuwe winkels worden verdeeld. Door het gelijkmatige gebruik van de verkoopruimte als decentraal magazijn kan daarmee een grote voorraad aan brillen worden gegarandeerd die het assortiment van een normale winkel – in het bijzonder op het gebied van merkbrillen- duidelijk overschrijdt. Dit is naast de internetprijzen een belangrijk verkoopargument van Edel-Optics.

Edel-Optics is ondertussen in 53 landen met eigen webshops present. Een dergelijke internationale diversificatie is zeer zeldzaam, zelfs bij grote bedrijven. Hoe is deze strategie tot stand gekomen?

Onze zelf ontwikkelde platform heeft een zeer efficiënte en snelle internationalisering mogelijk gemaakt. We konden eenvoudig extra domeinen verbinden en de veelvuldigheid aan talen, valuta’s en betalingsmogelijkheden met relatief weinig moeite beheren. Daardoor konden we met minimale marktaandelen winstgevend uitbreiden. Het voordeel daarbij was, en is, dat wij de eerste lessen paraat hebben terwijl we ons in de markt verdiepen. Daarbij komt dat wij op veel gebieden first mover op het gebied van online opticiens waren, dat ons op lange termijn concurrentievoordelen oplevert.

Waarom denkt u dat Edel-Optics als retail brand ook internationaal zo succesvol is?

Door onze technische ontwikkelingen lukt het ons om een meerwaarde voor onze klanten aan te bieden, bijvoorbeeld transparantie en emancipatie bij de koop van brillen op sterkte door onze digitale opticien. Dat tegen een goedkope prijs door onze Best Price Tool, dat meerdere keren per dag automatisch de concurrentie scant en ons aanbod dienovereenkomstig aanpast. Daarnaast werken we aan een scherp merkprofiel dat ons duidelijk in een mode- en lifestylesegment positioneert. Met het sponsoren van het basketbalteam Hamburg Towers zetten we een statement voor jeugdcultuur en lifestyle. Met de brillencollecties, die wij door samenwerkingen met stijliconen en sterren zoals Jérôme Boateng en Sylvie Meis zijn aangegaan, bezetten we stap voor stap de internationale markten als retail brand.

Hoe ziet u de toekomst van Edel-Optics? Wilt u een bepaalde richting inslaan en de focus op een bepaald gebied leggen?

Wij zijn één van de leiders op het gebied van online opticiens in Europa, maar dat betekent niet dat we nu achteruit kunnen gaan leunen. Om de volgende stap te maken en de concurrentie voor te blijven, haken we aan bij de succesvolle ontwikkelingen op alle gebieden. Stationair willen we geleidelijk aan een keten aan filialen opbouwen. Dat ons concept functioneert, hebben we met de opening van onze Flagshipstores in het AEZ en met de tweede winkel in Hamburg aan de Ottenser Hauptstraße bewezen. Online willen we dieper ingaan op de internationale markt. In deze samenhang willen we verder inzetten op onze USP’s om het volgende verder te ontwikkelen: ruime beschikbaarheid van bekende merken, goedkope prijzen, een winkelervaring met technische toegevoegde waarde en service, en natuurlijk een onderscheidend retail brand met duidelijk profiel en een hoge waardering.

Als frequente spreker Dennis Martens heeft regelmatig contact met nationale en internationale toonaangevende personen in de economie.

Ihr Name (Pflichtfeld)

Ihre E-Mail-Adresse (Pflichtfeld)

Redaktion (Pflichtfeld)

capcha
captcha

Edel Optics Blog
 
 
Edel-Optics
In één oogoplsag
Over Edel-Optics
Stores
Merchandise
Perscentrum
Algemene Verkoopvoorwaarden
Privacybeleid
Privacy instellingen
Impressum
service
Betaalwijzen
Verzendkosten
Video Tutorials
Retourlabel aanvragen
Nieuwsbrieven aan- en afmelding
Blog
FAQ / Helpcenter
Topmodel
Zonnebrillen
Ray-Ban Zonnebrillen
Oakley Zonnebrillen
Prada Zonnebrillen
Tom Ford Zonnebrillen
Gucci Zonnebrillen
 
Correctiebrillen
Tom Ford Correctiebrillen
Ray-Ban Correctiebrillen
Oakley Correctiebrillen
Prada Correctiebrillen
Marc O Polo Correctiebrillen
TOP 10 Zonnebrillen
Ray-Ban Zonnebrillen
Oakley Zonnebrillen
Prada Zonnebrillen
Tom Ford Zonnebrillen
Gucci Zonnebrillen
Persol Zonnebrillen
Carrera Zonnebrillen
Miu Miu Zonnebrillen
Michael Kors Zonnebrillen
Polaroid Zonnebrillen
TOP 10 Correctiebrillen
Tom Ford Correctiebrillen
Ray-Ban Correctiebrillen
Oakley Correctiebrillen
Prada Correctiebrillen
Marc O Polo Correctiebrillen
Humphreys Correctiebrillen
Guess Correctiebrillen
Emporio Armani Correctiebrillen
Esprit Correctiebrillen
Gucci Correctiebrillen
Bezoek ons:

Exclusieve kortingen, de laatste nieuwtjes, designtips en persoonlijk advies van ons social media team.
Blog
Betaalwijzen
creditcard
creditcard
creditcard
PayPal
 iDeal
 Apple Pay
Google Pay, Koop op rekening, Vooruitbetaling per overschrijving, Creditcard, Automatische incasso, EC-betaling (pinnen), Levering onder rembours
Retourlabel aanvragen
Newsletter
Helpcenter
 
 
Bezoek ons:

Exclusieve kortingen, de laatste nieuwtjes, designtips en persoonlijk advies van ons social media team.
Blog
 
desktop