Als je aan Converse denkt, denk je dan alleen aan sneakers? Dan hebben wij nieuws voor jou! Want Converse brillen en zonnebrillen zijn net zo iconisch als de Chucks. Ontdek hier het verhaal achter de Converse-stijl en maak met ons een reis door de geschiedenis van Converse.
Create your Style
Converse belichaamt de creatieve levensstijl als geen ander merk: muzikanten, kunstenaars en skaters houden van de strakke, sportieve stijl van het label. En modeliefhebbers en designfans waarderen vooral de legendarische “Chuck Taylor All Star”-sneakers, die elke outfit een nonchalant indie-tintje geven. Maar naast Chucks biedt Converse nu ook mode, accessoires en stijlen voor alle rangen en standen, waaronder een brillencollectie die voortbouwt op dezelfde bepalende elementen van de jongerencultuur. De Converse brillen en Converse zonnebrillen combineren underground en fashion op een frisse manier.
Maar hoe werd een simpele sneaker een massaverschijnsel met miljardenverkopen? En waarom overleeft uitgerekend een canvassneaker alle modetrends van de afgelopen decennia? Het antwoord ligt waarschijnlijk in de emotionaliteit die inherent is aan Chucks. Ze zijn geladen met positieve vibes en herinneringen aan de subcultuur, brengen rebellie over en tegelijkertijd een gevoel van erbij horen. Iets wat slechts enkele kledingstukken kunnen bereiken, zoals het zwarte leren bikerjack, de baseballpet of iconische zonnebrillen zoals de Ray-Ban Wayfarer of de Oakley Radar.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Van sport tot fashion
In het geval van Converse is het succes van het merk gebaseerd op één man. Nee, we hebben het niet over oprichter Marquis Mills Converse, die in 1908 in Massachusetts de Converse Rubber Shoe Company oprichtte. Het is basketbalspeler Chuck Taylor, die in de jaren twintig bij Converse klaagde dat zijn voeten altijd pijn deden als hij speelde. Kan de schoenenfabrikant zijn “All Star”-basketbalschoen iets comfortabeler maken? Een paar gesprekken en ontwikkelingsstappen later werd de eenvoudige canvas sneaker in 1923 de “Chuck Taylor All Star”, inclusief de iconische ronde patch op de binnenenkel. De geboorte van de Chucks.
In 1936 wonnen de Amerikaanse basketbalspelers Olympisch goud in hun Chucks, daarna was er geen houden meer aan. In de jaren vijftig werden sneakers het handelsmerk van jongeren – vooral de “All Stars”. Elvis en James Dean werden gespot terwijl ze Chucks droegen. Mick Jagger trouwde in 1971 in een wit paar en in het hippie- en punktijdperk waren de stoffen sneakers favoriet – omdat ze beschilderd konden worden met bloemen en hartjes of met doodshoofden en bandlogo’s. Scarlett Johannson droeg ze op de rode loper in Venetië, Vogue-baas Carine Roitfeld droeg ze tijdens een modeshow, en modellen als Gigi Hadid, Kaia Gerber en Kendall Jenner zweren bij de sportieve vintage look van Converse.
Sinds hun lancering in 1917 zijn er wereldwijd meer dan een miljard Chucks verkocht, waarmee ze het meest succesvolle schoenmodel aller tijden zijn. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat de brillen van Converse de Ray-Bans en Gucci’s van deze wereld overtreffen. Maar hoogstwaarschijnlijk is dat helemaal niet het plan. Het hoort immers bij het merkimago van Converse om egalitair en voor iedereen betaalbaar te zijn, maar ook een beetje rebels en dus niet voor iedereen geschikt. Converse brillen richten zich op coole montuurvormen inclusief het cultlogo met ster, monturen in zwart en klassieke stijlen die gebruik maken van kenmerkende prints om een link te leggen naar de “Chuck Taylor All Star”.