Is er überhaupt een verschil? ‘Dat is toch hetzelfde!’
Nee dat is het niet. Ook al worden beide woorden in omgangstaal als synoniemen gebruikt, er zijn fundamentele verschillen tussen de betekenis van stijl/style en mode als het om fashion gaat. Het woord mode is aan het franse substantief mode ontleend, wat op zijn beurt van Latijnse woord modus (“manier”) afstamt. Mode is per definitie dus een manier waarop je dingen doet. Als je nu in de Cambridge Dictionary het woord style zou opzoeken, kom je een zeer vergelijkbare definitie tegen: “a way of doing something, especially one that is typical of a person, group of people, place, or period”.
Beide termen impliceren dus dat er actief iets wordt gedaan. Het is dus begrijpelijk dat modeontwerpers en fashionista’s ruzie maken met taalkundigen, die volhouden dat mode en stijl hetzelfde is. Etymologisch kan dat kloppen, maar heb ik automatisch style als ik me modieus kleed? We kunnen stellen dat het eigenlijk niet zo eenvoudig ligt.
Wat is mode?
Mode is in essentie ‚dynamisch‘. Als iets in de mode is, dan geldt dat in principe slechts voor korte tijd. Als een modetrend bij de grote massa is aangekomen en door te veel mensen wordt toegepast, dan is de trend voorbij. Modieuse kleding, is kleding die nieuw is – modern dus. Deze wordt in het begin enkel door trendsetters gedragen. Maar als een trend eenmaal is gezet, duurt het niet lang voordat meerdere volgen. En zodra een modetrend waargenomen wordt, door de media verder vespreid wordt en door de mainstream wordt overgenomen, hebben de mode-pioniers deze alweer verworpen en zijn ze op zoek naar de volgende eye-cathcher. Dit kat-en-muisspel is geen nieuw fenomeen. De rijke bourgeoisie heeft altijd de mooiste kleren gedragen, terwijl het proletariaat hun look probeerde over te nemen om zo hun sociale perceptie te doen stijgen.
Honderden jaren later leven we in een wereld die zich in een heel ander tempo beweegt. De voor de mode kenmerkende seizoenen zijn geschiedenis in tijden van bedrijven als Zara, die elk jaar 24 collecties in de winkels brengen. H&M pronkt ermee gemiddeld elke dag een nieuw kledingstuk in haar assortiment op te nemen. Dit hoge tempo vereist dat mensen die modieus willen zijn, ook ressourcen moeten hebben. In de eerste plaats kost het tijd en energie om altijd up-to-date te zijn. En over “kosten” gesproken – het is extreem duur! Als je elke trend zou willen volgen, heb je veel geld nodig om de constante uitbreiding van je kledingkast te kunnen financieren. Vooral de eerste stukken die een nieuwe modetrend initiëren / aanvoeren, kunnen vaak slechts door een handjevol mensen betaald worden. Als je een grote affiniteit met mode, maar slechts een klein budget hebt, zit er meestal niets anders op dan te wachten tot de goedkopere labels de hype imiteren met me-too-producten. Dan is het jouw beurt! Maar zie je er dan ook stijlvol uit?
En wat is stijl eigenlijk?
Jij bent style! Want stijl is dat, wat jij eruit maakt. Stijl heeft dus niets te maken met trends, etalages of geld, maar enkel en alleen met jezelf. Een goede style is onlosmakelijk verbonden met jou en je bewustzijn. Als je weet wie je bent, hoef je alleen maar naar je innerlijke stem te luisteren om te weten wat bij jou past. Het gaat over je gevoel voor je eigen voorkeuren en de moed om ze zelfverzekerd om te zetten – ook als je daarmee al eens tege de stroom in zwemt. Dat onderscheidt jou van de zogenaamde “Fashion Victims”.
“Style is a way to say who you are without having to speak”,
zei ooit de Amerikaanse styliste Rachel Zoe. Als je geen eigen stijl hebt, heb je geen eigen handtekening. De permanente aanpassing aan modetrends en het kopiëren van looks killt elke vorm van individualiteit. Het is niet erg hier en daar wat inspiratie op te doen. Iedereen wordt op de een of andere manier geïnspireerd (bewust of onbewust). Maar het gaat erom je eigen stijl te ontwikkelen en je profiel te verscherpen. Voorbeeld: als je graag hoeden draagt, draag dan hoeden! Maak er je handelsmerk van. Laat dan cojones zien en draag je hoed niet alleen met zwarte laarzen, maar ook met witte sneakers. En uiteraard kan je ook de huidige hoedentrends in je eigen stijl integreren, er is in principe niets tegen ‘modieus’ zijn. Maar als je plots een hoed gaat dragen, omdat de zanger Usher met zijn hoed de aandacht trok tijdens een muziekevenement, dan ben je gewoon een copycat.
//www.instagram.com/p/BfF_G2XHSBR/
Vision of the other you
Met een handelsmerk heb je een hoge herkenningswaarde. Wie hetzelfde draagt, verveelt echter zijn medemensen. Dit betekent niet dat je jouw hele look elke keer opnieuw moet uitvinden, maar enkel het variëren in kleur is ook niet voldoende. Natuurlijk wordt niemand gedwongen om het motto “Dress to impress” te volgen. Maar als je indruk wilt maken, moet je jezelf af en toe opnieuw uitvinden. Veelvoorkomende situaties waarin je dit zou moeten nastreven, zijn de eerste werkdagen in een nieuw bedrijf, dates met je nieuwe vlam of bij een diner waar familieleden samenkomen die je al lang niet meer gezien hebt (hierbij is de drempel om je uiterlijk meteen te beoordelen zelfs het laagst).
Je hebt niet alleen met je kleding invloed op hoe je wordt waargenomen, ook accessoires maken deel uit van je look. Zo kan een duur horloge, dat vanonder je overhemd flitst, gezien worden als een symbool van welvaart. Om onze externe perceptie niet aan het toeval over te laten, wordt ook een slimme brilkeuze aanbevolen. Omdat dit accessoire in het midden van je gezicht zit, kan men er niet naast kijken. Daarom is het belangrijk dat de zonnebril die je op het zomerfeest van jouw bedrijf draagt, er niet meteen uitziet alsof je met ontbloot bovenlijf in een emmer sangria zou duiken. Omgekeerd wil je niet de grijze muis met 10 dioptrieën zijn op een party met je nieuwe vriendenkring.
Een goede manier om altijd de juiste bril, zonnebril of beide op sterkte bij je te hebben, is het double pack van VOOY. Dit nieuwe merk biedt brillen en zonnebrillen aan in sets van 2, waarbij je oneindig veel mogelijke combinaties krijgt. Bekijk dus ons assortiment en gun jezelf brillen die bij jouw stijl passen en er jou in elke situatie perfect doen uitzien.