Mijnheer Busch, u bent de tweede en nieuwe directeur sinds augustus 2020 naast Dennis Martens, die het bedrijf in 2009 oprichtte. Wat was de aanleiding om van een agentschap over te stappen naar een digitaal bedrijf als Edel-Optics?
Michael Busch: De brillenindustrie is een zeer traditionele industrie en heeft nog steeds veel potentieel voor verandering op het gebied van e-commerce, wat me heel erg aanspreekt. Bij het agentschap, was ik gewoon een consultant – in het middelpunt van alles, maar met een gevoel aan de kant te staan. Nu kan ik mee beslissen als het om mijn eigen producten gaat en draag ik verantwoordelijkheid voor hen. Dennis en ik zijn twee passende puzzelstukjes: hij brengt veel technologische en professionele expertise mee op het gebied van de optica, ik ontwikkel strategieën om Edel-Optics nog beroemder en succesvoller te maken.
Ik heb in de afgelopen jaren voor klanten uit de brillenindustrie gewerkt, maar één ding sprong er bij Edel-Optics voor mij met kop en schouders bovenuit: brillen worden niet alleen gezien als visuele hulpmiddelen, ze zijn een fashion statement. Bovendien is Edel-Optics modieuzer en qua prijs aantrekkelijker dan de concurrentie.
Het retailconcept van Edel-Optics is al meerdere malen bekroond. Waarom is dit model zo interessant voor retail?
Dennis Martens: De integratie en systematische uitbreiding van verkoopskanalen zijn veelbesproken onderwerpen in de detailhandel. Het bijzondere van de virtuele-artikel-leveringen zijn de synergie-effecten die we genereren uit de combinatie van on- en offline verkoop. Klanten in de winkel krijgen het beste van twee werelden: assortiment, zoekfuncties en prijzen van het internet, maar tegelijkertijd service en advies van een opticien zoals in de speciaalzaak.
Wij bieden onze klanten de mogelijkheid om zelfstandig te handelen. In de meeste gevallen baseren mensen zich op het advies van hun opticien: drie van vijf klanten kiest voor een bril die hun opticien heeft aanbevolen. Maar onze klanten weten precies wat ze willen. Transparantie is daarbij het sleutelwoord: bij Edel-Optics heeft de klant steeds toegang tot het hele online-assortiment door de integratie van de online shop, zelfs als hij fysiek in onze shop is.
Een ander aspect: als verkoper kunnen we de logistiek zeer efficiënt afhandelen en de kosten verminderen omdat we onze voorraad twee keer kunnen “gebruiken”. Daarnaast implementeren we het concept consequent met de iPad in het centrum van dit alles. Je ziet dus snel, dat we geen half werk leveren.