Wie de merknaam Bottega Veneta opvangt, hoort meteen een belletje rinkelen. Niet alleen omdat iedereen het merk kent, maar ook omdat de naam als muziek in de oren klinkt. Het bedrijf profileert zich als een “Venetiaanse werkplaats” want dat is de Duitse vertaling van de Italiaanse woorden “bottega” en “veneta”. En deze woorden omschrijven het traditionele Italiaanse bedrijf vrij accuraat. Alle legendarische lederen artikels, waarvoor het bedrijf wereldwijd wordt gevierd, worden niet in grote, geautomatiseerde fabrieken vervaardigd, maar worden met de hand gemaakt in het authentieke Montebello Vicentino. In hetzelfde pand bevindt zich eveneens de Scuola dei Maestri Pellettieri di Bottega Veneta, ofwel de bedrijfseigen school voor de opleiding van hun werknemers – evenals de archieven en het museum van Bottega Veneta.
Op het land, op ongeveer 200 km van de drukte van de grootstad Milaan, wordt er gewerkt aan een understatement. Hoewel het bedrijf haar prestigieuze naam op alle producten zou kunnen plaatsen, ziet men bij Bottega Veneta bewust af van alomtegenwoordige branding, maar overtuigt men uitsluitend op productniveau. Bovendien spreekt het ontwerp voor zich. Wie het typische “intrecciato” gevlochten patroon ziet, weet doorgaans uit welk huis het perfect bewerkte leer afkomstig is. Dit maakt een merklogo op de lederwaren, ondanks de huidige trend, overbodig. Toen werd geprobeerd het BV-logo op handtassen te voorzien, daalde de omzet.
Het eerlijk verdiende merkvertrouwen heeft voldoende vaart gegeven om de veilige haven van lederen items te verlaten en nieuwe wateren te verkennen. Zo ontstond naast tassen, riemen, schoenen en andere lederwaren van Italiaans vakmanschap, klassieke dames- en herenmode, waaronder ook sjaals en sieraden. Parfums, reiskoffers, meubels en woonaccessoires volgden. Bijzonder mooi werd het ontwerp van de Bottega Veneta zonnebrillen. Deze vallen op omdat ze zich onderscheiden van conventionele ontwerpen.
Dit is vooral duidelijk in het geval van de Bottega Veneta BV1005S, die met zijn transparante montuur de tand des tijds tart zoals het rechtlijnige ontwerp van Klitschko. Het hoekige oversized montuur in acetaat zal niemand onberoerd laten. En wie de bril alleen vanuit een ooghoek ziet, zal op zijn minst het gouden embleem van Bottega Veneta zien schitteren.
Terwijl bij tal van modellen in kunststof het gouden embleem in de vorm van twee strepen het kenmerk van de Italiaanse eyewear is geworden, wordt op de metalen exemplaren de volledige merknaam gegraveerd. Een voorbeeld hiervan is de Bottega Veneta pilotenbril, die zowel door mannen als vrouwen kan worden gedragen. De glazen in druppelvorm beschikken over een kleine symmetriebreuk aan de binnenkant en vallen op doordat het montuur op deze plaats plots ontbreekt.
Een ander Aviator-ontwerp dat de creatieve Italianen opnieuw hebben uitgevonden, is dat van de Bottega Veneta BV1012S. Deze pilotenbril is rond, ondanks zijn hoeken en kanten. Met zijn onregelmatige montuur herdefinieert hij een klassieke stijl zonder er al te zeer van af te wijken. Zo ontstaat een Aviator-zonnebril 2.0, die niet in het minst opvalt door zijn dominante dubbele brug De dubbele lijnvoering in de gouden beugels doet denken aan het bovengenoemde embleem.
Als je gevallen bent voor de hier voorgestelde zonnebrillen van Bottega Veneta of zelfs verliefd bent geworden op deze kleine kunstwerken, raden we je aan om jouw favorieten te bestellen en ze bij je thuis in de hand te nemen om jezelf van dichtbij te overtuigen van de unieke Bottega Veneta-kwaliteit.