Elke fashionista kent het probleem van de haute couture-mode. Zo prachtig en uniek als het te zien is op de catwalks van de wereld, zo moeilijk is het om het in het dagelijks leven te integreren. Bovendien kan de normale vrouw, hoeveel ze ook van de mode van de wereld houdt, nauwelijks de enorme prijzen voor een rok van Prada betalen, die bovendien ook nog eens onpraktisch is om te dragen.
Ook de creative director van het haute couture-label Prada herkende dit probleem. Om dit op te lossen, en ook om haar liefde voor kleurrijke en rebelse mode een podium te geven, richtte ze in 1993 het modemerk Miu Miu op.
De een of de ander heeft misschien al de connectie met de naam van de creative director herkend, want de tweede lijn van het mode-imperium Prada draagt de bijnaam van de getalenteerde ontwerpster Miuccia Prada.
Naast de naam geeft Miuccia de lijn bovendien haar hele bijzondere stijl. Toen in 1995 de eerste collectie tijdens de New York Fashion Week werd gepresenteerd, was ze meteen het gesprek van de dag.
Kate Moss was toen het gezicht van het label. Het supermodel vertegenwoordigde en definieerde het zo goed als geen ander. Vrouwelijk, het perfecte beetje extravagantie en een zekere portie aan rebelsheid zijn de woorden, die het uiterlijk en het image van de lijn op dat moment het beste beschrijven.
Een hele reeks succesvolle vrouwen droegen vanaf toen de visie van Miuccia in de straten van de wereld. Ze kleedden zich in de casual, maar desondanks sierlijke werkende donkere pakken van het steeds populairder wordende merk. Dit is zeker één van de redenen, waarom Miu Miu vooral in verband met Streetstyle zo vaak wordt genoemd. De kleurrijke, vaak zeer gewaagde combinaties en ontwerpen, maar ook de speelse accessoires van het Italiaanse modehuis zijn perfect voor het dagelijkse leven van mode liefhebbende vrouwen, die willen opvallen.
//www.instagram.com/p/BkshaoggaTz/?taken-by=carodaur
Een nieuw mijlpaal bereikte het merk in het jaar 2006, toen de eerste collectie in de modemetropool Parijs werd gepresenteerd. Tegenwoordig zijn er boetieks van het wereldse merk te vinden in de wereldwijd erkende modehoofdsteden van New York, Parijs, Londen, Hong Kong, Beijing, Tokio en Milaan.
Waren de donkere kleuren kort na het ontstaan nog terughoudend, staat het merk tegenwoordig voor moderne maar draagbare extravagantie, kleurrijke combinaties, speelse ontwerpen en een nieuw beeld van modern feminisme. Dit komt zowel in de modecreaties als in reclamecampagnes tot uiting.
Miuccia’s persoonlijke liefde voor de hippiestijl en de affiniteit met vrolijke stukken zijn een permanente en tegelijkertijd constante bron van inspiratie.
Leave a Comment