„Ik kon al delen voordat Facebook bestond.“
Jaren geleden pakte ik deze zin ergens terloops op. Maar hij bleef hangen en kreeg voor mij een diepe betekenis. Want voor mij beschrijft het een serieus probleem dat actueler is dan ooit in tijden van digitalisering en sociale media.
Zelfs als u alleen maar in uw Facebook-zeepbel woont, is het niet moeilijk om lijden te herkennen. De enige vraag is of u er iets aan durft te doen. We netwerken dagelijks met vreemde mensen tijdens onze jacht op virtuele vriendenlijsten en volgers. In principe is hier niets mis mee, want elke samenleving leeft van uitwisseling. Parallel heerst er echter een tendens waarbij echte mensen steeds meer uit het oog worden verloren. Of om het met de woorden van George Carlin te zeggen: „We’ve been all the way to the moon and back, but have trouble crossing the street to meet the new neighbor.“
We bekijken onze feed meerdere malen per dag, maar we kijken niet één keer uit het raam. We zijn meer geïnteresseerd in wat influencers aan de andere kant van de wereld eten dan in wat er in onze eigen achtertuin gebeurt. We gebruiken steeds meer onze duimen om op “Vind ik leuk” te drukken, maar steeds minder onze handen om de mensen in nood te bereiken.
Edel-Optics wil zijn bereik in de sociale media gebruiken als onderdeel van Black Week om niet alleen berichten te delen, maar ook om te wijzen op alle wantoestanden en om iets terug te geven. Terwijl op Black Friday de consumptie van goederen door het plafond heen schiet, willen we ons richten op mensen die echt iets nodig hebben. Daarom zullen we voor elke bestelling die we tussen 22 november en 2 december 2019 ontvangen, 5 euro doneren aan de volgende organisaties:
Plan International
In veel landen zijn meisjes minder belangrijk dan jongens. Ze krijgen vaak minder te eten en moeten vroeger en meer thuis werken. Zij zijn vaker benadeeld en krijgen minder kans om naar school te gaan. Dat is niet gewoon oneerlijk, het is een schending van hun rechten. Plan International wil de situatie voor meisjes op een duurzame manier veranderen. Een donatie geeft hen de kans op een gezonde jeugd en een toekomst die ze zelf kunnen bepalen. Bestel in het kader van Black Week monturen bij Edel-Optics en geef deze meisjes hoop.
//www.instagram.com/p/B2EbFhegSuc/