„Het verstand houdt van afwisseling; het hart van herhaling.”
herhaalde Esther von Kirchbar steeds opnieuw. En dat kan je inderdaad niet vaak genoeg zeggen, vooral als het om mode gaat. Als je in deze branche werkt, kan je je klok erop gelijk zetten of het in je agenda schrijven: trends komen en gaan. En dan komen ze weer. En dan gaan ze weer. En dat geldt ook voor het populaire fashionaccessoire – de bril. Sommige styles hebben sinds hun coming out (ofwel sinds hun debuut) meer comebacks gevierd als bepaalde pop-idolen. Of is dat enkel mijn indruk?
In deze blogpost stap ik in mijn tijdmachine en neem een kijkje naar wat er in de laatste 100 jaar gehyped is.
De twenties – verbod en emancipatie
De jaren ´20 van de vorige eeuw waren tijden van revolutie. Zowel op de britse eilanden als op het vasteland aan de andere kant van de grote plas staken grote maatschappelijke veranderingen de kop op. In de VS begonnen de vrouwen zich te emanciperen en slaagde ze er zelfs in het verbod op alcohol in te voeren, om zo het daarmee gepaarde huiselijke geweld tegen te gaan. Omdat alcohol op dat moment eigenlijk niet meer uit de maatschappij weg te denken was, ontstond er een gigantische zwarte markt, die ervor moest zorgen, dat de drank toch bleef vloeien. Er zijn verschillende populaire films, die op dit conflict gebaseerd zijn, zoals Boardwalk Empire. En ook in Engeland hebben de twenties een bepaalde aantrekkingskracht. Veel Netflix-kijkers zijn in de zevende hemel als ze in series zoals Peaky Blinders Oldtimers over het beeld zien flitsen of gangsters in chique 3-delige pakken zien rondlopen. De ronde metalen bril met een montuur van gouddraadwerk kon in de jaren ´20 niet ontbreken om een intelectuele look te creëren. Tegenwoordig is ze echter niet meer alleen populair bij volbaardige studenten aan de kunstacademie. En ze staat ook de badass-protagonist Thomas Selby in Peaky Blinders heel erg goed, die door Cillian Murphy wordt gespeeld.
//www.instagram.com/p/B5tIfeAicg0/
De fourties en fifties – Vrouwen aan de macht
In deze decennia hadden op modegebied de vrouwen de touwtjes in handen. Audrey Hepburn, Marilyn Monroe en Grace Kelly hebben er voor gezorgd, dat het Cat-Eye-montuur een zeer hoge navraag had. De für, dass das Cat-Eye-Gestell tierisch hinterfragt wurde. De slinger-vorm heeft een heel feminine werking en accentueert de vrouwelijke gezichtstrekken. Dit effect wordt de laatste tijd van brillen designers herontdekt. En daarom vind je in bijna elk brillenassortiment van de grote merken, minstens één montuur met kattenogen. Specialist is echter Vogue Eyewear: “Say hola to Yola!” Wie zou met haar geen retro-chique revolutie willen beginnen?
//www.instagram.com/p/BxZxuA4nsw2/
De sixties – het grote toneel!
In de jaren ´60 was Bond niet de einige agent met stijl die het grote doek veroverde. Harry Palmer zorgde bij de martini-slurper voor hevige concurrentie in de britse spionage film The Ipcress File. Zijn bazen vonden hem arrogant, zelfingenomen en neerbuigend. In plaats van te doen wat van hem gevraagd werd, kon het hem niet veel schelen hoe tevreden zijn chefs met hem waren. De obligatoire bril, waarmee hij elke case oplost, past bij zijn rebelse aard. Terwijl andere mannen de bril pas langzaam als fashion-accessoire ontdekten, droeg hij ze met trots. Met en breed volrand-montuur in modieus Havana-bruin maakte hij een echt statement en zette hij criminelen buiten gevecht.
//www.instagram.com/p/B3KgnRaFHnI/
De seventies en eighties – nog groter toneel!
Terwijl supermachten zich bezig hielden met raketten en een wapenwedloop voerden, voerden de supermerken hun eigen kleine oorlog om de beste designs en werden hun monturen steeds groter. De roots van de oversize-brillen zijn dus meer dan 40 jaar oud. Toch passen deze giganten beter dan ooit in onze huidige tijd met oversized mode. En daarmee bedoelen we niet de BMI, maar wel kleding die met opzet zo ontworpen is. Meisjes voelen zich in de reusachtige hoodies van grote broer super goed en hun jeansvesten kunnen ze bijna als jurk dragen. Jongens dragen schoenen zoals de Balenciaga Triple S of Dad Shoes en lopen zo op hogere hakken als hun vriendinnetjes. Bij zo een style, mag de bril ook gerust een tik groter zijn.
//www.instagram.com/p/0GZDODsz2a/
De nineties – schril en knallend
Wie kleurenblind is en in de jaren ´90 opgegroeid is, heeft in zijn leven iets gemist. In deze poppy tijd waren kleuren, glitter en glamor belangrijker dan ooit te voren. Het beste bewijs daarvan zijn de clips die – toen youtube nog niet bestond – op MTV en TMF gespeeld werden. Deze levensstijl gaf ook kleur aan de brillen en zonnebrillen van die tijd. Hun vorm werd duidelijk smaller, de monturen ovaler en de ronde brillen van vroeger werden op ie manier langgerekter. Bij de zonnebrillen werden de gekleurde glazen een echte hit. Blauwe, gele en roze glazen gaven de brillen een felle en futuristische look. Ook deze komen terug en leven weer op in bijvoorbeeld de actuele collectie van JB by Jerome Boateng.
2000 +
De huidige tijd voelt zich soms turbulenter aan als de decennia hiervoor. We steken niet in één grote crisis, maar hebben vele verschillende kleine brandjes te blussen. En dat is ook goed zo! Met MeToo, Gay Pride, Black Lives Matter, Fridays for Future en vele andere initiatieven, beweegt zich veel in de maatschappij en dat heeft ook zijn effect op de modewereld. Deze is bijna net zo facettenrijk als zijn consument, of het nu om ethniciteit of mindset gaat. En daarom is het niet meer één bepaalde style die de modewereld domineert, maar komen er elk seizoen totaal nieuwe creaties op de markt, die onze smaak uitdagen en die voorheen bewezen designs in vraag stellen. Daarom kijken we ook erg uit naar het komende decennium en zijn heel benieuwd wat de 2020´s ons te bieden zullen hebben.