Very Peri? Very wat? De aankondiging van de Pantone-kleur van het jaar voelt altijd aan als een lotje kopen op de kermis: wordt het de reusachtige teddybeer of de schriele plastic roos? De grijsgele kleurencombinatie van 2021 was waarschijnlijk eerder van de laatste soort. Het nieuwe blauwviolet, dat onlangs door Pantone tot trend werd benoemd, maakt veel meer kans om de style-annalen in te gaan. Al was het maar vanwege zijn ontstaansgeschiedenis.
Very Peri: Wat maakt de kleur van het jaar bijzonder?
Ambivalente tijden kunnen niet worden ondergedompeld in een oude vertrouwde kleur, zij vragen iets nieuws, creatiefs, unieks. En daarom heeft het populaire kleurenonderzoeksinstituut uit de VS voor het eerst in 23 jaar een geheel nieuwe tint gecreëerd die nog niet eerder in zijn kleurenpalette voorkwam. Very Peri is een blauwachtig violet met rode ondertonen en ontleent zijn naam aan de mooie schaduwplant Periwinkle, die in het Nederlands gewoon maagdenpalm heet. De kleur van de windmolenvormige bloemen varieert van pastelviolet tot lavendelblauw geeft je onmiddellijk een optimistisch lentgevoel.
En dit was precies de bedoeling van de kleurenpsychologen en -experts van het Pantone Color Institute toen zij de kleur ontwikkelden. Instituutsdirecteur Leatrice Eiseman verklaart: “Er is de laatste maanden zoveel gesproken over een nieuwe realiteit. Dus namen we blauw, een zeer populaire kleur over de hele wereld die duurzaamheid en rust uitstraalt, en verrijkten we het met een warm, dynamisch rood dat optimisme vertegenwoordigt.”
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Snel uitgelegd: Wat is het Pantone Color Institute?
De kleurenfabrikant Pantone, gevestigd in de New Yorkse suburb Carlstadt, ontwikkelde in 1963 het Pantone Matching System, een kleurcoderingssysteem dat door ontwerpers, architecten en ontwerpers over de hele wereld wordt gebruikt en sindsdien een cultstatus heeft gekregen. Dankzij het nummeringssysteem kunnen kleuren wereldwijd zonder afwijkingen worden gereproduceerd – de legendarische kleurenwaaiers zijn bekend bij iedereen die ooit in de verfafdeling van de doe-het-zelfzaak heeft gestaan. Maar ook voor fabrikanten van mode, beautyproducten en meubelen zijn consistente kleuren van essentieel belang.
Het Pantone Color Institute is Pantone’s eigen afdeling voor trendonderzoek. Hier ontwikkelen kleurenpsychologen jaarlijkse de kleur van het jaar en adviseren zij bedrijven over geschikte tinten om hun imago te optimaliseren.
Very Peri: Verdeelt en motiveert tegelijk
Of Very Peri (nummer 17-3938 in het kleurensysteem) een succes zal worden, valt nog af te wachten. Volgens een studie van het Allensbach Instituut uit 2014 bijvoorbeeld is paars niet een van de favoriete kleuren van de Duitsers. Slechts 6 procent noemde violet als hun lievelingskleur. Maar misschien komt daar in 2022 verandering in, vooral omdat Very Peri een duidelijke voorliefde heeft voor blauw, dat op zijn beurt dan weer de onbetwiste lievelingskleur is in Duitsland.
Nice to know
In het oude Rome was paars de keizerlijke kleur en wie ze illegaal gebruikte, kreeg de doodstraf. Jij krijgt hoogstens jaloerse of kritische blikken, afhankelijk van de modevoorkeur.
Hoe combineer je deze nieuwe trendkleur?
Je kan natuurlijk alle muren van jouw flat in Very Peri gaan verven, maar misschien is een cocktail-lounge-zetel of een paar kussens al voldoende. Omdat paars een zeer overheersende kleur is, zijn complete uni-color-looks misschien eerder iets voor gewaagdere personen zoals Lady Gaga bij de première van haar nieuwe film “House of Gucci” of Jared Leto bij een recent filmprijzen gala.
Very Peri kan echter heel goed worden gebruikt als kleuraccent en straalt moderne frisheid en creatieve openheid uit; bijvoorbeeld als gebreide trui, tas, bril, sneakers of nagellak. En natuurlijk zijn er ook fietsen, gsm-hoesjes of mokken in de kleurtint. Perfecte begeleiders zijn helder rood, denimblauw, antraciet of crème. Dappere mensen combineren met mintgroen of mosterdgeel. Zoals altijd: alles kann! Dus ga dit jaar voor kleur en start gemotiveerd in 2022!
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Ein Beitrag geteilt von The Way Digital Agency (@thewaydigitalagency)