“Zu allem Großen ist der erste Schritt Mut.” (Voor alle grootse dingen vereist de eerste stap de nodige moed) heeft eens de dichter Johann Wolfgang von Goethe ooit gezegd.
En hij had gelijk, vooral wanneer het gaat om het begin van Edel-Optics. Omdat er eigenlijk moed voor nodig was een bedrijf te stichten dat in eerste instantie zonnebrillenen vervolgens ook brillen online aanbiedt. De uitdaging in die tijd was om de “loop naar de opticien” te digitaliseren, hetgeen ondanks de sterke concurrentie in de winkelbusiness buitengewoon goed werkt – en dat al sinds tien jaar.
Het begon allemaal in 2005 in Londen, waar de uit Hamburg afkomstige directeur van Edel-Optics Dennis Martens, samen met een partner, de online-opticien London Eyewear Ltd. oprichtte. Ondanks een succesvolle start heeft Martens vanwege meningsverschillen betreffende de bedrijfsstrategie het bedrijf verlaten. Maar, geluk bij een ongeluk, want deze ontwikkeling leidde begin 2009 tot de oprichting van Edeloptics GmbH, met als nieuwe partner Tomislav Karajica, een Hamburgse schoolvriend.
De heer Karajica bleek de perfecte zakenpartner te zijn. Terwijl Martens gespecialiseerd is in webshopoplossingen, beschikt Karajica over een schat aan ervaring op het gebied van financiën en financiële planning. Als afgestudeerd bouwkundig ingenieur leidt hij ook met buitengewoon succes de Imvest-Groep, welke een stabiele positie heeft verworven op het gebied van projectontwikkeling, planning en woningbouw op de onroerendgoedmarkt van Hamburg. Beide directeuren vormen een goed op elkaar ingespeeld team, omdat ze elkaar al meer dan 25 jaar kennen. Uit de langdurige vriendschap resulteert een grondig vertrouwen, hetgeen altijd de basis vertegenwoordigt van goed zakendoen.
Zero to hundred, real quick
De synergie tussen de twee experts wierp al snel vruchten af, al in het jaar dat de oprichting plaatsvond, werden de eerste winsten geboekt. De basis is gevormd die nodig is voor een succesvolle start. Deze omvat onder andere het zelfontwikkelde, innovatieve winkelsysteem, waarvan de programmering het mogelijk maakt om een vlotte verwerking van een aantal talen, valuta’s en belastingtarieven te realiseren. Dit stelt Edel-Optics in staat om snel en goedkoop op internationaal vlak uit te breiden. Al in het jaar van oprichting vond de lancering van de eerste online-winkels plaats in het buitenland, nog geen twee jaar later werd 70% van de omzet buiten Duitsland gerealiseerd. Edel-Optics biedt vandaag individuele webshops aan in 53 landen, van Australië tot Cyprus.
Pilootproject Multichannel – Edel-Optics wordt een allrounder
In 2011 lag de nadruk niet alleen op internationale expansie, maar evenwijdig daaraan op de bezetting van extra kanalen en het uitbreiden van de productportfolio met brillen. In augustus 2011 werd bijvoorbeeld de eerste winkel geopend in de Barmbeker Strasse in Hamburg. Tegenwoordig heeft de Hamburgse Multichannel-opticien zijn winkels in de hoofdstraat van Ottensen (Altona) en in het winkelcentrum Alstertal (Poppenbüttel), waarbij de laatste is verbonden met het grote magazijn en expeditiecentrum. Het moderne winkelconcept met virtuele winkeldisplay, waarbij klanten hun voorselectie maken op basis van hun eigen voorkeuren op de iPad en virtuele spiegel, voegt de voordelen van online-winkelen toe aan de winkelervaring op de site en wel zodanig dat u dit nergens anders zult vinden. Dit wordt bevestigd door talrijke prijzen, waaronder de Retail Technology Award Europe, die Edel-Optics in 2014 ontving in de categorie “Beste klantervaring”. Het succes wordt bewezen door concrete cijfers: De voormalige start-up behoort samen met 85 werknemers en meer dan 40.000 artikelen tot de grote acteurs binnen deze branche. Met meer dan een half miljoen brillen verzonden vanuit Hamburg naar 120 landen maakt Edel-Optics zelfs deel uit van de top drie van online-retailers van brillen in Europa en heeft hiermee tevens de tweede positie verworven in Duitsland. Het doel om één van de grootste internationale online-opticiens op te richten, hetgeen Martens en Karajica precies tien jaar geleden wilden bereiken, werd al door de twee vrienden behaald. Maar er is nog veel meer gepland …
Collecties, coöperaties, samenwerkingen
Als onderdeel van haar groeistrategie heeft Retail Brand Edel-Optics haar eigen merken gelanceerd. Dit omvat onder andere de gemeenschappelijke onderneming JB by Jérôme Boateng, waar voetbalster en fashionista Jérôme Boateng optreedt als ontwerper. De samenwerking begon in 2016 met de eerste collectie, waarin de naam Cities of my Life verwijst naar steden die een rol spelen in het leven van de topsporter. In 2017 presenteerde Boateng zijn tweede brillencollectie in de edel- optics.de Arena in Hamburg-Wilhelmsburg, die de naam # teamJB17 draagt en de facetten van zijn veelzijdige persoonlijkheid weerspiegelt. De huidige collectie #BOAconnection is gewijd aan de besloten kring van familie en vrienden van Boateng.
In 2018 begon ook een samenwerking met de in Hamburg wonende tv-presentatrice Sylvie Meis. In maart presenteerde deze Nederlandse de eerste zonnebrilcollectie van haar merk Sylvie Optics in haar adoptieland. Onder het motto “There is no him in hero”, zijn de zonnebrillen expliciet voor vrouwen met een krachtige persoonlijkheid exclusief bij Edel-Optics beschikbaar.
Er bestaat een zeer speciale samenwerking met het basketbalteam “Hamburg Towers”. Het ProA-team zet zich niet alleen in voor de overwinning in de uit- en thuiswedstrijden in de Edel-Optics.de Arena, maar ook voor de perspectieven van jongeren in Wilhelmsburg. Marvin Willoughby, Managing Director van Hamburg Towers, werd in 2015 bekroond met de federale medaille van verdienste voor het sportieve sociale project “Sport ohne Grenzen” (Sport zonder grenzen). De ondersteuning van Hamburg Towers als sponsor is daarom als bedrijf dat stevig geworteld is in Hamburg een gevoelszaak voor Edel-Optics. Bovendien combineert geen andere stedelijke sport jeugdcultuur en levensstijl op betere wijze, waardoor basketbal perfect in overeenstemming is met het Edel-Optics-merkprofiel.
Meer dan alleen werk
Edel-Optics gaat door met groeien, evenals het assortiment, de merkdiversiteit en de samenwerkingsverbanden. Het bedrijf is zelfs het huidige kantoor op de Gänsemarkt ontgroeid. Gelijktijdig met het vieren van haar 10-jarige bestaan, verhuist Edel-Optics naar haar nieuwe onderkomen op de Reeperbahn. Het nieuwe kantoorgebouw is typisch Hamburgs gebeuren, waar freelancers, startups en businessexperts elkaar ontmoeten. Het project Co(ol)-Working Space van Home United combineert alles dat St. Pauli op vijf verdiepingen te bieden heeft. Met de Urban Art Gallery, de Adrenalin Lounge, de microbrouwerij in de kelder en een dakterras, rijst de vraag: Ben je nog steeds aan het werk of geniet je van het leven? Als je jezelf na het werk wilt trakteren op een Astra met uitzicht op de haven, hoef je alleen maar met je bureaustoel de lift in te rollen.
Dus je kunt nieuwsgierig blijven over wat de toekomst in petto heeft. Maar één ding is zeker: Geen enkele andere opticien heeft meer keuze, een winkelervaring met meer klantvriendelijkheid en coolere merkambassadeurs. Zo kijken we samen met onze mode- en stijlbewuste klanten, vrienden en zakelijke partners uit naar de komende 10 jaar onder het motto SEE AND BE SEEN!
Leave a Comment