Onze brillenexperts hebben de grootste trends bekeken tijdens de Fashion Weeks Lente / Zomer 2021. Die vonden plaats in augustus in Kopenhagen en in september / oktober in New York, Londen, Milaan en Parijs. Vanwege Covid-19 moesten de grote brands creatieve manieren vinden om hun nieuwe collecties te presenteren, bv. via vooraf opgenomen films, livestreams en outdoor-shows. Dat had één groot voordeel: de modeshows waren veel toegankelijker dan anders, omdat nu mensen van over de hele wereld gewoon konden inloggen en online kijken. Met een extra blik op de merken die we in onze winkel aanbieden, hebben we de belangrijkste brillentrends samengevat, die de mode in SS21 zullen dicteren.
Vreemde realiteiten, onzekere toekomst
Zoals zo vaak tijdens de Fashion Week, dienden de modeshows van SS21 ook als platform voor sociale en politieke meningen. Vele merken hebben de huidige Covid-situatie zelfs gebruikt om zichzelf opnieuw te profileren en na te gaan hoe de samenleving er beter, eerlijker en duurzamer uit kan zien. Dit werd bv. duidelijk bij de show van de Art School of London, in Louis Vuitton’s “Vote” sweater op de Paris Fashion Week of bij het merk Designers Remix tijdens de Copenhagen Fashion Week, waarbij de hele collectie uit gerecyclede elementen bestond.
Ook verwezen veel shows naar de verwarrende realiteit waarin we ons op dit moment bevinden en naar de onzekere toekomst met onder meer het coronavirus en de opwarming van de aarde, die beide van invloed zullen zijn op het leven zoals we het kennen. Sommige ontwerpers zoals Marine Serre gingen zelfs zo ver dat ze maskers en plastic vizieren in hun collecties op de Paris Fashion Week toonden. Zoals de designer het zeer goed verwoordde in een Vogue-interview: “Kleding is een middel om ons een gevoel van bescherming te geven”.
De outfits van ontwerper Kenzo waren uitgerust met netten zoals we ze kennen van de bijenteelt en die bijna het volledige lichaam bedekten. Het beschermende karakter van deze accessoires werd overgenomen in de belangrijkste brillentrends van het seizoen: oversized modellen en omhullende monturen, die er op het eerste gezicht sportief uitzien, maar ook als bescherming voor het gezicht gezien kunnen worden.
Sommige merken stuurden ons de toekomst in, om als het ware te kunnen ontsnappen uit de huidige realiteit. De Thom Browne-modeshow, bijvoorbeeld, was net een fictiefilm die ons naar de “Lunar Olympics” in 2132 leidde. Door de witte creaties, werd de aandacht op de zonnebril in pilotenstijl met gouden spiegelende glazen gelegd, een zonnebril die door verslaggevers in “de film” “de reflecterende zonnebril” genoemd werd.
Sportkleding wordt alledaagse kleding
Net zoals Thom Browne zijn collectie in een Olympische arena presenteerde, namen ook andere merken elementen met een knipoog naar sportkleding op in hun prêt-à-porter collecties. Voor Miu Miu was hierbij “contrast” doorslaggevend. Sportieve outfits geïnspireerd op de ‘90s, waaronder sneakers met high heels en shell-jackets, werden gecombineerd met zonnebrillen waarin diamanten geborduurd zijn of met kleine rechthoekige zonnebrillen, die zachtjes rond het gezicht waren gebogen, wat dan weer een sportief gevoel creëerde.
De show van Burberry, geïnspireerd op de natuur en door ontwerper Riccardo Tisci zelf omschreven als “een liefdesrelatie tussen een zeemeermin en een haai”, vond plaats in een Engels woud. De outfits waren glamoureus en elegant, inclusief gestroomlijnd maatwerk en sprankelende diamanten. Mannelijke lijfwachten vergezelden de modellen door het bos, wat opnieuw de behoefte aan bescherming uitdrukte. Doordat de outfits werden gecombineerd met zonnebrillen met lichtblauwe of heldere glazen, waande men zich ook hier meteen in de toekomst.
Terug naar de jaren 60/70
Voor de nieuwste collectie liet Dior zich inspireren door de feministische kunstenares Lucia Marcucci uit de jaren zestig. Stropdas-stoffen, bloemenprints en wapperende stoffen in natuurlijke kleuren werden vergezeld door elegante en subtiel goudomrande brillen in pilotenstijl of met zeshoekige glazen, die de ‘vrije geest’ plots een intellectuele look gaven.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
De pure-white look, die al meerdere seizoenen trendy is, werd ook dit jaar weer opgepikt en dit keer gecombineerd met brillen geïnspireerd door de ‘60s. Bij Fendi waren ze bijvoorbeeld te zien in een uiterst elegante vorm, waarbij kleine, rechthoekige, witte brilmonturen de volledig witte creaties compleet maakten. En pilotenbrillen met platte bovenrand gaven outfits in andere colourways ook een onberispelijke, chique uitstraling.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Niet alleen Fendi koos voor wit, ook Burberry en Tom Ford voerden deze look op. En bij Thom Browne bestond zelfs de hele collectie uit ivoor-, wit- en lichtgele tinten.
Een andere trend is de oversized bril: geïnspireerd op de jaren 60, is hij toch brand-actueel, door het gevoel van veiligheid dat hij verleent. En oversized betekent dit seizoen ook écht oversized. Vaak zijn de brillen zo overdreven groot, zodat ze een heel groot deel van het gezicht bedekken. Eén blik op de SS21 zonnebril van Tom Ford zegt genoeg: met een dikke kunststof rand en enorme glazen in speels paars of geel zijn ze niet alleen het tegenovergestelde van hun gebruikelijke kleine, discrete monturen, maar hebben de subtiele zwarte monturen ook een duidelijke kleurverandering ondergaan.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Gucci koos ook voor grote, bijna oversized zonnebrillen in verschillende vormen en speelde nog meer met kleuren als roze en aquablauw. Gecombineerd met jurken in bloemenprints en hoofddoekjes, herbeleeft men met deze collectie de echte flower power vibe van de jaren 60/70.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
En dan was er nog patchworkcollectie van Dolce & Gabbana met siciliaanse touch, die bol stond van felle kleuren, maar uitgebalanceerd werd door donkere, oversized zonnebrillen met zwart / bruine gradiëntglazen.
Wil je altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de Eyewear-wereld, check dan regelmatig onze blog!