„Fashion is like eating. You shouldn’t stick with the same menu“,
zei de japanse modedesigner Kenzō Takada. En hij heeft gelijk! Als je steeds hetzelfde geserveerd krijgt, ga je er op een bepaald moment alleen nog maar ongeïntresseerd in roeren. Maar bij het merk KENZO is elke collectie als een kleurrijk all-you-can-eat-buffet. Van ‘saai’ kan hier absoluut geen sprake zijn.
Hyōgo-ken, zo heet de stad, waar de roeping van Takada al op heel jonge leeftijd duidelijk werd. Niet op de lagere school tijdens het tekenuurtje, maar als kleuter op zijn kametje, ontdekte hij zijn intresse voor mode als hij de magazines van zijn zus doorbladerde. Het was dan ook duidelijk hoe zijn verdere opleding eruit zou gaan zien en hij haalde zijn diploma aan het gerenomeerde Bunka Fashion College in Tokio. Als eerste mannelijke student legde hij daarmee de grondsteen voor zijn carrière, waarbij hij later met zijn eigen opvattingen en beeld over mode een revolutie in de fashionindustrie zal teweeg brengen.
//www.instagram.com/p/CF9qKb_orW2/
Van Ginza tot Champs-Élysées
Om zijn dromen waar te kunnen maken, moest Takada uit zijn comfort-zone treden en hij keerde Japan dan ook de rug toe, zodat hij in het hart van de modewereld – in Parijs – aan een nieuw hoofdstuk kon beginnen. Slechts 25 en op een vreemd continent, bleek de start toch een beetje moeilijk. ‘Broke, but busy’, leefde hij er in het begin van lucht en liefde. De stoffen voor zijn eerste creaties kocht hij op rommelmarkten, omdat hij enkel geld voor tweedehands spullen had. Maar geïnspireerd en gemotiveerd door de stad der liefde, lukte het Takada toch daaruit een mooie en geslaagde eerste collectie te ontwerpen en zo kon hij in 1970 dan ook zijn eerste show presenteren. Daarop volgde de officiële stichting van zijn firma Kenzo S.A. en de opening van een eigen boutique. Die noemde hij jungle Japonaise (japanse jungle) en hij deed de naam alle eer aan. Hij toverde met de hand de kale muren van de winkel met een penseel en een beetje verf om in een regenwoud van bloeiende fauna en flora en de voor KENZO alombekende tijgers. Om zijn kleurrijke bloemenpatroon en het KENZO tijger-logo is het merk tot op de dag van vandaag nog steeds bekend.
//www.instagram.com/p/CF-j6a9ncLt/
Van het alwetende oog tot het cat-eye
Kenzo werd een opzienbarende naam in de modewereld en de modewereld vormde zich ook haar eigen beeld van Kenzo. Zijn handelsmerken werden snel bekend: naast de floral prints en de tijgerkop, werd het alwetende oog een derde symbool, dat onmiskenbaar KENZO representeert. Ook vandaag nog, duikt het steeds weer op in de kleding van KENZO, op de handtassen en bij zijn fashion pieces.
//www.instagram.com/p/CFiErl9AH-8/
Hoewel het merk KENZO sinds geruime tijd bij het luxeproducten-concern LVMH hoort en sinds 1999 zonder Takada verder bestuurd wordt, zijn bij het design nog steeds geen grenzen te bespeuren als het om vormen en kleuren gaat. Helemaal à la couleur de Takada werd de nieuwe zonnebrillen collectie ontworpen, waarbij vooral de futuristische elementjes opvallen.
Kenzō Takada stierf op 4 oktober 2020 op 81 jarige leeftijd in Parijs.