100 jaar Gucci – alleen de beste mode labels gaan zo lang mee. Maar wat maakt het Italiaanse luxemerk eigenlijk zo succesvol? Wie is het creatieve brein achter de iconische jurken, It-bags en brillen? En wat zijn de belangrijkste stukken in de gloednieuwe Gucci Aria collectie? Een verhaal van verlangen, retro vibes en pulserende harten.
De Gucci Gang Boss
Voor een modeontwerper is het best handig dat hij niet lang hoeft na te denken over de muziekkeuze voor een modeshow, maar gewoon kan grijpen naar een liedje dat de aantrekkelijkheid van de ontwerpen precies naar voren brengt op de catwalk. Dus koos Gucci’s hoofdontwerper Alessandro Michele brutaal voor de hit “Gucci Gang” van de Amerikaanse rapper Lil Pump om de visueel verbluffende presentatie van de Gucci Aria Collectie af te trappen.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Michele had trouwens een ruime keuze, want Gucci komt voor in talloze rapnummers en is het meest genoemde merk in het hiphopgenre, dat behoorlijk merkfixeerd is. Dit heeft te maken met de alomtegenwoordige bling-bling van het Italiaanse glamourmerk, maar natuurlijk ook met hun hoge prijzen, die succesvolle rappers maar al te graag betalen. Dus besloot Michele om met Lil Pump in zee te gaan en hij koos de ingrediënten voor Gucci’s 100ste verjaardagsshow ook op andere manieren verstandig uit. De meester van de re-contextualisering citeerde tot het uiterste, herschikte, en creëerde een Gucci wereld meer dan waardig aan zijn geschiedenis. Ja, een die bij zijn terugblik, vooral liet zien waar de reis in de toekomst heen moet. Steil naar boven, natuurlijk.
De glamoureuze visie van Guccio Gucci
Guccio Gucci‘s wereld was niet erg glamoureus in het begin. De Italiaan werkte als liftjongen in het Savoy Hotel in Londen, hij sjouwde de koffers van de high society van de chique auto’s naar de suites. Al doende leerde hij veel over de (koffer)smaak van de hogere klasse en besloot hij een lederwarenwinkel te openen in zijn geboortestad Florence. Vanaf 1921 verkocht hij er geïmporteerde koffers en tassen en liet hij zijn eigen luxueuze lederwaren maken in de werkplaats ernaast. Gucci handtassen, al snel bedrukt met het legendarische Gucci patroon, werden in korte tijd must-haves onder de rijken en beroemden. Na Guccio Gucci’s dood in 1953, nam zijn zoon Aldo de teugels over van Gucci, dat wereldbwijd snel bekend werd door de opening van winkels in New York, Parijs en Los Angeles. In de jaren 1950 en 1960 maakten Hollywoodsterren zoals Grace Kelly en Liz Taylor het merk tot de absolute nummer één op het verlanglijstje.
De diepe val
Maar zoals zo vaak in het leven wordt een te hoge vlucht gevolgd door een diepe val – in de jaren tachtig kregen de Gucci erfgenamen in Italië ruzie over de manier waarop het bedrijf geleid moest worden. Aandelen werden verkocht en Aldo Gucci moest naar de gevangenis wegens belastingontduiking. Het schandaal leidde uiteindelijk tot de moord op Gucci’s kleinzoon Maurizio Gucci door een huurmoordenaar – ingehuurd door Maurizio’s ex-vrouw Patrizia Reggiani. Dit duistere hoofdstuk in het Gucci verhaal wordt momenteel verfilmd door Ridley Scott, met in de hoofdrollen Lady Gaga en Adam Driver. De film “House of Gucci” komt eind november in de (Amerikaanse) bioscopen.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Tom Ford voor Gucci – een gouden tijdperk
Hoe maak je van een mislukt modelabel weer iets geweldigs? Dat is wat sommige ontwerpers zich afvroegen na de Gucci crisis. Maar slechts één had het antwoord: Tom Ford. De toen volslagen onbekende modeontwerper nam in 1994 de leiding over van het noodlijdende merk (en later ook van Yves Saint Laurent) en bracht het terug aan de top met sensuele, elegante mode voor vrouwen en een strakke dandy stijl voor mannen. Tom Ford heeft ook de eerste Gucci brillen ontworpen. Vandaag worden de stukken uit zijn collecties voor topprijzen verhandeld op doorverkoop portalen.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Sinds 2015 staat Alessandro Michele aan het roer van het creatieve team van Gucci (waar hij al sinds 2002 deel van uitmaakt) en heeft hij het merk opnieuw een stijlvolle schop onder de slome kont gegeven. Met androgyne looks, seventies-referenties en gedurfde kleurencombinaties wist hij het Tom Ford-tijdperk op zijn eigen bijzondere manier te erven, niet stilistisch, maar wel in termen van doorslaand succes.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Gucci Aria – een eerbetoon aan diversiteit
Een collectie ter ere van een jubileum is nooit compleet zonder een terugblik. En dus durfde Alessandro Michele ook terugblikken op 100 jaar Gucci. Het rode fluwelen pak waarin een mannelijk model de show opent is een citaat uit Tom Fords beroemde collectie uit 1996. De ruiterhelmen, chokers en natuurlijk de steeds terugkerende “horsebit” gesp: een eerbetoon aan Guccio Gucci, de oprichter van het bedrijf, die ook ruiterartikelen liet maken, ook al vertaalt Michele dit thema consequent in een fetisj-esthetiek die Guccio destijds misschien niet helemaal voor ogen had. Veren, kant, enkellange, smalle rokken zijn herinneringen aan de grote Hollywood dagen van Marilyn Monroe. En dan, natuurlijk, Balenciaga. Wat op het eerste gezicht lijkt op een samenwerking tussen een Italiaans en een Frans supermerk, is in feite niet meer dan een (publiciteitsgeladen) buiging van Alessandro Michele voor de sleutelstukken van het Georgische meesterbrein en Balenciaga-hoofdontwerper Demna Gvasalia.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
De belangrijkste stukken uit de collectie
Een bepalend element van Gucci’s 100ste verjaardagscollectie, die nu al door het dak gaat op de sociale media, is een clutch in de vorm van het menselijk hart bezet met fonkelende stenen. Daarnaast zijn er de oversized retro brillen – zowel brillen als zonnebrillen, tot all-over Gucci prints in bruin tinten. Fluwelen pakken, gespen, ruiterlaarzen en lakjassen combineert Michele met sportieve zonnebrillen en bungelende neuspiercings. Het klinkt misschien als een grote stilistische warboel, maar het is een verbazingwekkend goed werkend pleidooi voor Michele’s levensmotto: “beauty has no boundaries, no rules, no colours.”
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an