Versace is een van de weinige merken waarbij je onmiddellijk kan zien welke ontwerper het kledingstuk of accessoire heeft ontworpen, zelfs zonder opvallend logo. Iconische patronen, citaten uit de mythologie en de barok en een Medusahoofd als Versace-logo – het Italiaanse luxemerk is cult. Maar welke boodschap had meesterbrein Gianni Versace in gedachten met zijn Medusa? En hoe kwam hij zijn unieke stijl tot stand? Hier is onze rondleiding door Versace’s wereld van de symbolen!
Betoverende schoonheid: Medusa als Versace logo
Toen Gianni Versace in 1978 zijn modemerk oprichtte, gebruikte hij gewoon zijn grootgedrukte naam als merklogo. Met andere woorden: saai! Versace’s voorliefde voor de oudheid werd in de loop der jaren steeds sterker en zo kreeg het merk in 1993 een verstrengeld Medusahoofd als handelsmerk. Maar waarom Medusa? Is zij niet te monsterlijk? Heel eenvoudig: de Gorgone uit de Griekse mythologie was een vrouw van zo’n verleidelijke schoonheid dat zij iedereen om haar heen in de ban hield. Net als Versace’s mode.
Het feit dat Medusa slangenhaar had en haar blik mensen in steen kon doen veranderen, maakte haar misschien niet sympathiek, maar het maakte haar des te machtiger en begeerlijker. De perfecte ambassadeur voor een modebedrijf, wiens doel het is verlangen op te wekken. Gelukkig hoeft niemand in de moderne tijd bang te zijn om versteend te worden.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Mythen en patronen – de legendarische Versace-stijl
Toegegeven, de Medusa, meestal in luxueus goud, is de ultieme aanwijzing dat we te maken hebben met een Versace zonnebril of een it-bag van het Milanese mode-imperium. Maar Versace’s symboliek gaat veel dieper dan dat. Gianni Versace hield van de weelde, de uitbundigheid en het opulente van de barok, wat hij elke dag zag op de gevels van huizen en pleinen in zijn geboortestad Milaan. Voor zijn mode vertaalde hij ze in opvallende patronen, combineerde dierlijke symbolen met geometrische vormen, verweefde luipaarden en leeuwen met krullen en klassieke Griekse schriften en mixte kettingen, sleutels en bloemen tot een nieuw en eigen geheel. Qua kleur gebruikte de ontwerper schitterend goud en krachtig rood of blauw. Deze combinatie van geschiedenis, kunst en architectuur was en is nog steeds uniek.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Versace-Mania: een hype wordt geboren
Het Versace logo en de patronen luidden in de jaren 80 een nieuw tijdperk in, een era dat tot dan toe gekenmerkt werd door strenge krijtstrepen en stippen. En al snel kon je niet alleen high fashion met de kleurrijke Versace prints kopen. Ook behang, borden, tassen en T-shirts met het iconische logo kwamen op de markt. Bovendien bestonden er parfums, juwelen en zelfs sportkleding. Voor boxershorts met Versace’s beroemde “The Greek” patroon, laten sommige rappers zelfs nog steeds hun normale broek in de kast liggen.
Voor Versace’s collega modeontwerpers zoals Giorgio Armani, Valentino of Gucci, die eerder tot klassieke elegantie of chique ruiterstijlen neigen, waren Versace’s pompeuze ontwerpen een vulgaire verschrikking. De modebewuste massa echter hield van de stijl van de “meester van de neo-barok“. Zij bestormden de Versace boetieks van Milaan tot New York, kochten alles, van overhemden tot pakken en maakten van Gianni Versace meester van een imperium dat vandaag bijna elk prijssegment bestrijkt met verschillende submerken zoals Versace Jeans Couture of Atelier Versace.
Donatella Versace – icoon und adminastriteur
Nadat Gianni Versace in 199, om redenen die tot op de dag van vandaag onopgehelderd zijn, op straat werd doodgeschoten, nam zijn zus Donatella de creatieve leiding van het bedrijf over. Zij zette Gianni’s decadente, extravagante stijl voort in haar collecties, waarbij ze echter een langere magere periode moest doorstaan, voordat zij het label weer in zijn oude hoogvorm kon brengen.
Sinds een paar jaar is het legendarische Versace-patroon in zwart, wit en goud weer de lieveling van influencers – en Donatella Versace zelf is ook allang een internationaal stijlicoon geworden.
Versace Eyewear – barok, brutaal, betoverend
Zonnebrillen en brillen van Versace mogen dan geen dierenmotieven of grote prints hebben, maar Versace zou Versace niet zijn als de pootjes niet versierd zouden zijn met decoratieve elementen zoals het gouden Versace-logo van Medusa of het legendarische “De Griek”-patroon. De krachtige vormen en de levendige lijn van de monturen brengen de oeroude symbolen lichtvoetig in het hier en nu. Een kenmerkende stijl die het Italiaanse modehuis met de grootst mogelijke perfectie uitdraagt. Als je van mystiek, goddeloos en weelderig houdt, zit je met Versace altijd goed.