HOTLINE +31 20 7110979
GRATIS VER- EN RETOURZENDING 30 DAGEN RETOURRECHT
  • nl  Nederlands
    • de Deutsch
    • en English
    • da Dansk
    • sv Svenska
    • fr Français
    • hu Magyar
    • pl polski
    • ro Română
    • as Österreich
    • cz Schweiz
Edel Optics Blog
edel-optics.nl
Edel Optics BlogEdel Optics BlogEdel Optics Blog
Naar de shop
  • Sonnenbrillen
  • Brillen
  • Kontaktlinsen
  • Sportbrillen
  • Pressezentrum
  • Pressekontakt
  • Pressemitteilungen
  • Presskit
  • Sunglasses
  • Prescription Glasses
  • Contact lenses
  • Sports glasses
  • press center
  • press contact
  • press releases
  • presskit
  • Zonnebrillen
  • Correctiebrillen
  • Contactlenzen
  • Sportbrillen
  • perscentrum
  • perscontacten
  • persberichten
  • presskit
  • Solbriller
  • Korrektionsbriller
  • Kontaktlinser
  • Sportsbriller
  • pressecentrum
  • presse kontakt
  • pressemeddelelse
  • pressekit
  • Solglasögon
  • Glasögon
  • Kontaktlinser
  • Sportglasögon
  • Press-Center
  • Presskontakt
  • Pressmeddelanden
  • Presskit
  • Okulary słoneczne
  • Okulary korekcyjne
  • Soczewki kontaktowe
  • Okulary sportowe
  • Centrum prasowe
  • Kontakt dla mediów
  • Informacje prasowe
  • Presskit
  • Ochelari de soare
  • Ochelari de vedere
  • Lentile de contact
  • Ochelari sport
  • Centrul de presă
  • Contact presă
  • Comunicate de presă
  • Kit de presă
  • Napszemüvegek
  • Szemüvegek
  • Kontaktlencsék
  • Sportszemüvegek
  • Sajtóközpont
  • Sajtó kapcsolat
  • Sajtó közlemények
  • Sajtó-készlet
  • Lunettes de soleil
  • Lunettes de vue
  • Lentilles de contact
  • Lunettes de sport
  • Le centre de presse
  • contact de presse
  • Communiqués de presse
  • Dossier des presses
  • Jobs
  • Jobs und Bewerbung
  • Wen wir suchen
  • Wer wir sind
  • nlNederlands
    • deDeutsch
    • enEnglish
    • daDansk
    • svSvenska
    • frFrançais
    • huMagyar
    • plpolski
    • roRomână
    • asÖsterreich
    • czSchweiz

De fascinatie voor luxe – waarom we ons met het beste mooi maken

    Home b De fascinatie voor luxe – waarom we ons met het beste mooi maken
    NextPrevious

    De fascinatie voor luxe – waarom we ons met het beste mooi maken

    By Dominik | b | 0 comment | 4 December, 2018 | 0

    Draag de Roli om mijn arm niet vanwege de timing
    Draag de day-date om mijn arm gewoon vanwege de shining

    Rij niet de Lambo op Ku’damm omdat die snel is
    Draag de bril van Louis niet omdat hij licht is

     

    Deze tekst rapt de self-made miljonair Fler op zijn track Timing. Wie twee kilo goud rond zijn nek heeft, heeft verstand van statussymbolen. De boodschap van de song is ook duidelijk:

    Wie tientallen of zelfs honderd duizenden euro’s (of Zwitserse franken) uitgeeft aan een luxe horloge, gaat het niet om de functie. Omdat de tijd ook zichtbaar is op polshorloges die men af en toe uit de cornflakes-verpakking kunt vissen. Weliswaar bogen sommige horlogefabrikanten op de nauwkeurigheid van hun modellen, maar of het eigen polshorloge in 300 jaar of in drie miljoen jaar met één seconde zou moeten worden aangepast, zou geen doorslaggevende factor moeten zijn in de aankoopbeslissing.

    Als het erop aankomt, zou iedereen een Apple Watch of andere digitale horloges moeten dragen. Omdat deze de tijd van de atoomklok aangeven. De CEO van de Zwitserse fabrikant van luxe horloges IWC beweert zelfs dat niemand een mechanisch horloge nodig heeft. Tikt deze niet goed? Wat tijdens de eerste keer luisteren klinkt als het bedrijfsschadelijke “Friendly Fire” is slechts een onschuldige vaststelling. Want degene die de tijd wil weten, kan gewoon op zijn mobiele telefoon, het dashboard van zijn auto of de eerstvolgende kerktoren kijken.

    Horloges zijn eigenlijk niet nodig, maar wel begeerd. Maar waarom is dat zo?

    Het gaat om het emotionele toegevoegde waarde. In de eerste plaats omdat iedereen die de waarde kent van horlogemerken zoals Rolex, Hublot of Audemars Piguet weet dat de drager van deze luxegoederen het heeft gemaakt. Tenminste, het vermoeden is er. Het is dan ook geen toeval dat de markt voor nagemaakte en gebruikte horloges zo groot is. Het is menselijk erbij te willen horen – zelfs als je het niet kunt betalen.

    Het is ook het geval met brillen voor het zicht en zonnebrillen. Wanneer in vergulde brilmonturen die merknamen Tom Ford, Gucci, Prada of Versace gegraveerd zijn, dan is dat een verklaring. (Als de tekst een pure productaanduiding zou zijn, zou deze zich net zo goed aan de binnenkant kunnen bevinden.) Hetzelfde geldt voor zonnebrillen van Bvlgari, brillen van Givenchy en andere accessoires van Saint Laurent. Wat deze merknamen draagt, wordt gekocht.

    Naast het Veblen-effect (dat het begeren voor statusobjecten verklaart), is er het snobistische effect. Dit betekent dat consumenten alleen op goederen van een bepaalde exclusiviteit letten en bovendien ervan uitgaan dat de goederen niet door een breed scala van consumenten worden verworven. Dit laatste wordt bereikt door kunstmatige schaarste, b.v. door het aanbieden van beperkte edities of producten gemaakt van zeldzame materialen. En hier wordt het opwindend op de horlogemarkt:

    Luxe is geen ruimtewetenschap. Of juist wel?

    De formule is eenvoudig: Hoe zeldzamer het gebruikte materiaal, hoe exclusiever het product. Daarom is goud meer waard dan plastic. Je kunt de conventionele, bekende edele metalen echter alsnog het onderspit doen delven. En wel met grondstoffen die letterlijk niet van deze wereld zijn.

    Deze omvatten onder andere gesteenten afkomstig van de planeet Mars en meteorieten, waaruit bijvoorbeeld de wijzerplaat van de Rolex Cosmograph Daytona is vervaardigd. De horlogefabrikant Romain Jerome uit Genève is gefascineerd geraakt van de maan, iets dat bestaat sinds het begin van de mensheid. In de merkhorloges gebruikte hij naast onderdelen van de Columbia Space Shuttle, die op de maan landde, stukjes ISS-ruimtepakken en maanstof. Het eerste model van de door de maan geïnspireerde serie werd geïntroduceerd in 2008 en is beperkt tot (uiteraard) 1969 stuks. Hoewel de exclusiviteit enigszins werd achterhaald door latere modelseries, zijn veel varianten van dit unieke horloge al uitverkocht. (En tegen prijzen van 15.000 tot 500.000 euro.)

    View this post on Instagram

    Moondust wristshot by @a7mad3h . . #RJ #RJwatches #JustRaw #Moondust #wrist #wristshot #watch #wristwatch #timepiece #moon #time #wotd #wruw #womw #watchaddict #ontime #sky

    A post shared by RJ (@rjxwatches) on Apr 24, 2018 at 1:05pm PDT

    IJsberg in zicht!

    Ook ontworpen door het Zwitserse merk Romain Jerome en een deel van de DNA-collectie is het Titanic DNA Steampunk. Zoals de naam al doet vermoeden, bevat het delen van het scheepswrak van de Titanic. Wat voor sommigen misschien een beetje macaber klinkt, is niet van de hoogste exclusiviteit. Omdat het gesteente telkens opnieuw op onze planeet te vinden is (de meerderheid verbrandt tijdens het binnenkomen van de atmosfeer van de aarde), bevindt er zich van de legendarische Titanic slechts één exemplaar op de zeebodem is. Hoewel op dit moment een opvolger is gebouwd, maar of deze ook op een ijsberg zal botsen en zinken, kun je natuurlijk nog niet weten. Met de toenemende zeetemperatuur neemt de waarschijnlijkheid echter af. En dat verhoogt op zijn beurt de zeldzaamheid van dit materiaal en de exclusiviteit van dit luxe horloge.

    View this post on Instagram

    Steampunk Chronograph 50mm Steel Rusted Metal on the wrist of @alali.mk . . #RJ #JustRaw #Steampunk #Titanic #chrono #watch #watches #watchesofinstagram #watchaddict #watchnerd #timepiece #wotd #bestoftheday #wristwatch #wristshot #womw #wristcandy #switzerland #watchmaking #watchoftheday #luxurywatches #time

    A post shared by RJ (@rjxwatches) on Jun 14, 2018 at 3:00am PDT

    Deze horloges “stralen” exclusiviteit uit

    De horloges van het merk Panerai bevatten radioactief materiaal om de wijzerplaten in het donker te verlichten. Toen Guido Panerai het lichtgevende materiaal Radiomir in 1915 patenteerde, diende het praktische gebruik van het lezen van de tijd in het donker vooral voor het Italiaanse leger. Blijkbaar stoorde het de Forze Armate Italiane niet dat radioactief radium werd gebruikt bij de vervaardiging van de horloges, hetgeen een gevaar voor de gezondheid betekende. Dit duurde tot het jaar 1950. Vervolgens gebruikte Panerai een nieuwe lichtgevende stof, Luminor genaamd, die ook een radioactieve isotoop bevatte, maar minder schadelijk is. Tegenwoordig wordt alleen het veilige Superluminova gebruikt. Maar horloges blijven exclusiviteit uitstralen.

    View this post on Instagram

    A classic Panerai, faithful to tradition and updated with the P.9010 manufacture movement and a dial of exemplary legibility under all lighting conditions or in the depths of the sea: Luminor Submersible 1950 3 Days Automatic Titanio PAM01305. #Panerai #submersible #PAM1305 #diving #freediving #strenght #precision #reliability #watchesofinstagram #watchoftheday #instawatch #horology #watchuseek #watchaddict #watchcollector #divewatch #sportwatch #borntodive

    A post shared by Panerai (@panerai) on May 7, 2018 at 6:10am PDT

    „Edel“ is afkomstig van edelhout

    Dat hout een heel nobel materiaal kan zijn, is geen geheim. Iedereen die echt eikenhouten, notenhouten of kersenhouten meubels bezit, weet waar ik het over heb. Bij de productie van horloges is hout een zelden gebruikt materiaal. Dit komt omdat het gemakkelijk kan worden aangepast / gevormd, maar er moet intensief aan worden gewerkt om de zwakke punten in termen van robuustheid en levensduur te compenseren. Zodoende zijn dergelijke experimenten alleen weggelegd voor horlogemakers die echt vakmanschap onder de knie hebben.

    Het Zwitserse luxe horlogemerk Parmigiani Fleurier is zeker één van hen en lanceerde met de Fleurier Tonda Woodstock het eerste horloge met rijkelijk ingelegd hout op de wijzerplaat. Deze ingenieuze decoratietechniek bestaat uit het zodanig plaatsen van houten elementen op een plat oppervlak dat er weer een vlak oppervlak ontstaat dat verschillend gekleurde en anders gestructureerde insluitsels bevat. Omdat in het geval van een wijzerplaat de oppervlakte extreem klein is, blijkt de procedure zeer veeleisend en gecompliceerd te zijn. De Parmigiani Fleurier Tonda Woodstock heeft meer dan 50 individuele houtelementen op de wijzerplaat.

    //www.instagram.com/p/49VgApAeXa/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=uo9akdjmzlt1&fbclid=IwAR0JebDVb6NshSoMvnuhaueXl8N1kOF1ydTVY05ys00VPyyai2q6SfrIeng

    Van klokken tot het tikken

    Horlogemakers en motorsport hebben altijd geleefd in een vruchtbare symbiose. Horlogefabrikanten hebben onder andere de taak om uurwerken voor races te maken. En in ruil daarvoor worden ze geïnspireerd door de dynamiek en technologie van racewagens. Deze interactie moedigde ook de broers Alexander en Dominik Kuhnle aan om in 2001 het bedrijf Scalfaro op te richten, dat horloges ontwerpt in de motorsport-look en originele onderdelen gebruikt van legendarische auto’s zoals de Ferrari 250 GTO, Mercedes 300SL Gullwing of Porsche 917. In sommige gevallen werkt Scalfaro zelfs samen met gerenommeerde auto-ontwerpers, zoals Hans Mezger, die de motoren van de Porsche Le Mans-auto’s ontwikkelde.

    View this post on Instagram

    Scalfaro DB4 GTZ 1960 Spada Edition Aston Martin ⌚️ #astonmartin #scalfaro #db4gtzagato #db4 #specialedition #green #watch #montre #montredeluxe #chronograph #sport #sportwatch #beontime #luxury #beautiful #lifestyle #fashion #astonmartinluxury

    A post shared by Aston Martin Luxury (@astonmartinluxury) on Nov 7, 2017 at 10:26am PST

    Ondanks enkele zeer verbluffende exemplaren uit de horlogewereld, blijft het meest populaire modeaccessoire de zonnebril, die ook heel stijlvol kan zijn. Net als bij horloges is hier een band met de motorsport. Ook geïnspireerd door Porsche racewagens, werd in 1972 het bedrijf Porsche Design opgericht, dat naast klassieke modeproducten en bagageaccessoires onder andere horloges en brillen produceert. Ook zonnebrillen van Porsche Design zijn erg populair vanwege hun prachtige vormgeving, die te danken is aan de unieke kenmerken van het embleem van de sportwagen.

    Bij Carrera denk de meeste mensen waarschijnlijk ook aan sportwagens uit Stuttgart-Zuffenhausen. Dit merk is echter een fabrikant van sportartikelen, die begon met de productie van sportbrillen en skibrillen. Vandaag is Carrera één van de belangrijkste fabrikanten van zonnebrillen voor dames en heren. De naam van het merk is afkomstig uit de Spaanse taal en betekent “racen”, maar heeft geen relatie met het iconische model van Porsche, maar vond zijn inspiratie in wat waarschijnlijk in zijn tijd de gevaarlijkste race ter wereld was. De zesdaagse Carrera Panamericana vierde de voltooiing van de Pan-American Highway, die ook de nauwe band met de autosport verklaart.

    Wat materialen betreft, behoren in de brillenwereld zonnebrillen met een metalen montuur en uit kunststof vervaardigde zonnebrillen tot de klassiekers. Binnen beide soorten materiaal bestaan er echter ook edeler varianten. Bijvoorbeeld zonnebrillen van titaan, die veel stabieler en robuuster zijn dan de metalen monturen, die gewoonlijk worden gebruikt. Aluminium zonnebrillen zijn bijzonder licht van gewicht. En als het brillenglas licht en robuust moet zijn, raden wij u een zonnebril van carboon (Ray-Ban Carbon Fibre) aan. Deze met koolstofvezel versterkte kunststof is duur, maar biedt een zeer hoog draagcomfort. Trouwens, het motto is niet “wie spaart, die heeft wat.”, maar “SEE AND BE SEEN“! 😉

    No tags.
    Dominik

    Dominik

    More posts by Dominik

    Related Post

    • Welke bril past bij welke gezichtsvorm?

      By Dominik | 0 comment

      Uit ervaring weten wij dat niet elk bril bij elk gezicht past. Daarom hebben we hier een kleine handleiding geschreven om het kiezen van een bril gemakkelijker te maken.   Bepaal de vorm van jeRead more

    • Edel-Optics bloggt

      By admin | 0 comment

      Hier bloggen medewerkers en gastschrijvers over verschillende onderdelen die ons bij Edel-Optics bezig houden. Van A van accessoires tot Z van zandloperfiguur. Wij verzorgen jullie van tips en tricks met betrekking tot brillen, evenals fashionRead more

    • De coolste Coachella brillen stijlen: van Caro Daur tot Lena Gercke

      By admin | 0 comment

      Wanneer bloggers, modellen, zangers, acteurs en wannabe-hipsters in hun hippie jurk richting Indio in Californië gaan, is daar maar één reden voor. Jaarlijks verzamelt zich bij het Coachella Vally Music and Art festival talrijke muziekRead more

    • De belangrijkste tips voordat je een bril koopt

      By Dominik | 0 comment

      Vroeg of laat is het zover: er moet een (nieuwe) bril komen. Of het nou gaat om de eerste bril, of de sterkte zich heeft veranderd, of dat het oude model je niet meer aanspreekt-Read more

    • Optimaal filterzicht dankzij gepolariseerde brillenglazen

      By Dominik | 0 comment

      De gepolariseerde zonnebril is niet meer alleen een klassieke bescherming tegen de zon. Veelmeer is het vandaag de dag een onmisbare accessoire en een echte fashion must-have. Een gepolariseerde zonnebril is niet alleen stijlvol, hetRead more

    • Sportbrillen: zo behoudt je tijdens het trainen een goed zicht

      By Dominik | 0 comment

      Watersport: Verschillende watersporten zoals duiken of surfen kunnen ook door brillendragers worden uitgeoefend. Zwemmen zonder bril of contactlenzen zou je alleen moeten doen wanneer je ogen niet uitgesproken slecht zijn.  Anders voel je je inRead more

    • 9 Tips voor gezonde ogen

      By Dominik | 0 comment

      Zorg voor goed licht – helder, niet verblindend licht is het beste voor de ogen. Gapen – een zeer makkelijke, maar zinvolle oefening om de ogen te bevochtigen en te reinigen. Verduisteren – Door dezeRead more

    • Kinderbrillen: echt geen brillenaap!

      By Dominik | 0 comment

      Jij draagt een bril! Wat cool! Statistisch gezien heeft ongeveer elk vijfde kind een bril nodig. Gelukkig hebben kinderbrillen vandaag de dag definitief het imago van een brillenaap achter zich gelaten, want ze zien erRead more

    Leave a Comment

    Cancel reply

    You must be logged in to post a comment.

    NextPrevious

    Search

    Recent Posts

    • De 10 beste gepolariseerde zonnebrillen om te vissen en bij andere watersporten
    • 7 mythes over onze ogen: feit of fake news?
    • TRENDWATCH: Max Mara Mon Cœur
    • NEW IN: Hoffmann Natural Eyewear
    • Gold Rush: De Balmain Officier Limited Edition
    Edel Optics Blog
     
     
    Edel-Optics
    In één oogoplsag
    Over Edel-Optics
    Stores
    Merchandise
    Perscentrum
    Algemene Verkoopvoorwaarden
    Privacybeleid
    Privacy instellingen
    Impressum
    service
    betaalwijzen
    Verzendkosten
    Video Tutorials
    Retourlabel aanvragen
    Nieuwsbrieven aan- en afmelding
    Blog
    FAQ / Helpcenter
    Topmodel
    Zonnebrillen
    Tom Ford Zonnebrillen
    VOOY by edel-optics Zonnebrillen
    Ray-Ban Zonnebrillen
    Gucci Zonnebrillen
    Oakley Zonnebrillen
     
    Correctiebrillen
    VOOY by edel-optics Correctiebrillen
    Tom Ford Correctiebrillen
    Ray-Ban Correctiebrillen
    Porsche Design Correctiebrillen
    Gucci Correctiebrillen
    TOP 10 Zonnebrillen
    Tom Ford Zonnebrillen
    VOOY by edel-optics Zonnebrillen
    Ray-Ban Zonnebrillen
    Gucci Zonnebrillen
    Oakley Zonnebrillen
    Prada Zonnebrillen
    Porsche Design Zonnebrillen
    Carrera Zonnebrillen
    Polaroid Zonnebrillen
    Persol Zonnebrillen
    TOP 10 Correctiebrillen
    VOOY by edel-optics Correctiebrillen
    Tom Ford Correctiebrillen
    Ray-Ban Correctiebrillen
    Porsche Design Correctiebrillen
    Gucci Correctiebrillen
    Esprit Correctiebrillen
    Marc O Polo Correctiebrillen
    Oakley Correctiebrillen
    Humphrey Correctiebrillen
    Boss Correctiebrillen
    Bezoek ons:

    Exclusieve kortingen, de laatste nieuwtjes, designtips en persoonlijk advies van ons social media team.
    Blog
    Meningen van klanten

    Uitstekend!

    7.097 klanten hebben een review geschreven op Trustpilot

      Trustpilot
    betaalwijzen
    cic3DSecure2
    cic3DSecure2
    cic3DSecure2
    paypal
    sofort
    paymentsOS_iDeal
    Online banking, Apple Pay, Google Pay, Koop op rekening, Betaling in termijnen, Automatische incasso, Vooruitbetaling per overschrijving, EC-betaling (pinnen), Levering onder rembours, [idealo]
    Retourlabel aanvragen
    ABOUT EDEL-OPTICS
    Newsletter
    Helpcenter
     
    Bezoek ons:

    Exclusieve kortingen, de laatste nieuwtjes, designtips en persoonlijk advies van ons social media team.
    Blog
     
    desktop