In het lied „Frei Sein“ (vrij zijn) van rapper Estikay zegt hij:
„Ik open de vleugels en vlieg weg
Wie weet of ik weer terug kom
Kijk, alles wat blijft is dit lied
Vriend, ik wil de wereld in, er is zoveel te zien
Er zijn velen die zich zo voelen, ze kunnen het gewoon niet begrijpen, maar
Ik begrijp het, ik ga mijn weg – geen weg terug
Verder richting het doel broeder, al is het maar een klein beetje!“
En dit kleine stukje vindt zijn perfecte begeleiding in Michael Kors zonnebrillen, want die sierraden zijn het perfecte accessoire als je net zoals Icarus te dicht bij de zon komt. Of het nu op het strand van Tahiti, Zanzibar of Venice Beach in Los Angeles is. Of je de bergen in de buurt van Gstaad beklimt of de kliffen aan de kust van Algarve in je opneemt, je over de markten van Marrakech loopt of onder de palmbomen van lekkere cocktails geniet onder een kleine parasol in Curaçao of op een hangmat op Fiji het leven gewoon het leven laat; de modellen uit de Michael Kors zonnebrillencollectie maken altijd en overal een goede indruk…. En dan niet alleen op vakantie.
Geschiedenis
Een moment te vinden waarop Michael Kors uiteindelijk bewust ervoor koos om de kost te verdienen als modeontwerper, is achteraf heel moeilijk te reconstrueren. Misschien gebeurde het toen Dawn Mello, de toenmalige fashion directrice van Bergdorf Goodman, de New Yorkse boetiek Lothar’s in 57th Street bezocht, waar de mode-tsaar als verkoper, etaleur en in-house designer werkte. Vanaf het eerste moment erkende ze het talent dat in de vroegtijdige schoolverlater van het Fashion Institute of Technology (FIT) zat en ze vertelde hem dat ze graag een blik op zijn collectie zou werpen indien hij ooit zou besluiten om het op eigen kracht in de modewereld te proberen.
Misschien gebeurde het ook op het moment dat de designer in 1981 zijn nu op miljarden dollars geschatte Michael Kors Brand uit de grond stampte, of toen hij met pas 12 jaar oud zijn eerste boutique op de begane grond van het huis van zijn ouders opende. Echter bestaat ook de mogelijkheid dat de bewuste beslissing om in de competitieve modewereld naam te maken, nog veel eerder vormen in zijn hoofd nam, zoals de schetsen die hij tekende zodra hij een potlood vast kon houden.
De modeontwerper die in 1959 in Merrick, Long Island werd geboren en wiens echte naam Karl Anderson Jr. is, hield er al vroeg van om met zijn moeder te gaan winkelen. Maar niet in speelgoedwinkels zoals de norm was en nog steeds is, maar eerder in boetieks. “Ik was als enig kind omgeven van zeer sterke vrouwen. En ze waren door mode geobsedeerd en hadden allemaal een eigen stijl. De opvattingen van mijn moeder waren anders dan die van mijn grootmoeder, ook mijn tantes hadden hun eigen gedachten. Maar ook de mannen in mijn familie hebben me beïnvloed. Mijn grootvader zat in de textielindustrie, mijn oom in de mode-industrie. Alleen mijn vader had niets met deze wereld te maken. Hij leidde een tankstation, was een soort buitenstaander. Ik leerde door mijn familie al op jonge leeftijd dat mode niet alleen een leuk tijdverdrijf was, het was ook een manier om geld te verdienen”, zei hij in een interview met de Duits krant Die Welt.
De nieuwsgierigheid bepaalde daarbij zijn passie. Hij observeerde constant mensen en hun omgeving. Analyseerde ze formeel en overwoog altijd hoe het verschijningsbeeld zou kunnen worden verbeterd… en alles altijd met economische en monetaire bedoelingen. “Ik maakte leren tassen, sieraden van koper, kleurde en verfde dingen. En tegelijkertijd ging het om het bedrijf. Wanneer mijn oom bijvoorbeeld over een nieuwe collectie sprak waarmee ik te maken had, merkte hij op dat deze en die jas fantastisch zou verkopen. Ik leerde al vroeg dat het een spannende zaak is om iets te ontwerpen, te produceren en om vervolgens te kijken of er iemand is die het niet alleen koopt, maar het ook in het dagelijks leven gebruikt. En zo ging het dus vanaf het begin af aan om het maken van iets met het doel om te worden verkocht.”
En verkopen deed hij toen hij van 1999 tot 2003 als Creative Director bij Céline een blikje in de keuken kreeg. Op sommige gebieden misschien als geen ander en hij is daarmee buitengewoon succesvol geworden. Een wereldwijd imperium dat uit de grote mode wereldsteden niet meer weg te denken is en de liefdevolle bijnaam Michael, Mr. Moneybag of Drie-Miljoen-Dollar-Tasjesman kreeg. Later hoorde Kors sinds 2014 volgens Time Magazine niet alleen tot de 100 meest invloedrijke mannen op de wereld, maar brak een jaar daarvoor door de geluidsbarrière, door zich in de miljardairslijst van Forbes Magazine te manifesteren.
Tot de handelsmerken van zijn koninkrijk horen de wereldberoemde Michael Kors handtassen, zijn eigen sieradencollecties en zijn creaties voor mannen en vrouwen die de modemarkt hebben gedemocratiseerd. Maar ook het succesverhaal van de man, die van kinds af aan er altijd goed uitzag, waar het naar eigen zeggen een ‘glamoureus en dynamische’ uitstraling aan gaf, had invloed op de zonnebrillenindustrie.
Vandaag de dag hoort Michael Kors Eywear met het onmiskenbare MK-gouden logo naast Ray-Ban, Oakley, Gucci of Prada tot één van de meest succesvolle designermerken op de brillenmarkt. Daarbij zijn Kors en zijn bedrijf, waarvan de monturen door Luxoticca worden geproduceerd, zichzelf altijd trouw gebleven. Want de modekenner kent zijn sterke punten, die minder in de intellectuele mode maar veel meer in een bekend en vertrouwd, intuïtieve aantrekkingskracht liggen, zonder daarbij de aanspraak op luxe te verwaarlozen. De naam Kors is de belichaming van ‘sportieve elegantie’ in Amerikaans begrip. In plaats van de druk van de huidige trends te onderwerpen, vertrouwen de New Yorker designers met hun team op tijdloze chique, die tegelijkertijd elegantie en eenvoud uitstraalt.
En hiermee is de mode-reus in alle sectoren goed onderweg, wat ook ligt aan de stroom van imitaties die de markt al jaren overspoelt. Niettemin geldt: vaak gekopieerd, nog vaker mislukt, zodat geen enkele Michael Kors zonnebril imitatie tot nu toe de unieke stijl en uitzonderlijke standaards van het merk kon namaken.
Aan miljoenen pogingen hapert het niet, aangezien zich een regelrechte vervalingsindustrie rond de mythe van het merk zich heeft opgebouwd. Om er zeker van te zijn dat jij ook een Michael Kors origineel in je handen hebt dan wel je neus draagt, moet je op een paar dingen letten: Allereerst de Michael Kors zonnebrillen prijs, die altijd een eerste indicator zou moeten zijn. Bovendien moet het mooie montuur na aankoop in een Michael Kors zonnebrillen etui met een Michael Kors brillendoek worden geleverd. Ook het gegraveerde serienummer aan de buitenzijde van de beugel aan de linker kant moet niet kunnen worden afgekrast, net zoals “Michael Kors” of CE, dat staat voor de productie volgens de strengste EU-regels, te vinden aan de binnenkant van het rechter brillenpootje. Ook het gouden Michael Kors logo, dat op sommige modellen te vinden is, zou niet moeten kunnen worden afgekrast of in welke vorm dan ook (bijvoorbeeld in de afstand tussen de letters) afwijken. Een ander kenmerk is de bedrijfsnaam (Michael Kors) aan de bovenkant van het linker brillenglas. Blijf weg van zonnebrillen die de Michael Kors zonnebril accessoires of de bril zelf schrijven als Micael Kors of Michael Kohrs, anders loop je het gevaar om met een Michael Kors zonnebril imitatie rond te lopen.
Michael Kors zonnebril – Een stuk alledaagse leven voor sterren en sterretjes
Ook bekende gezichten zoals de actrices Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Kate Beckinsale, Jennifer Aniston of Emma Stone zijn in hun vrije tijd doeken voor de Michael Kors zonnebrillen designs. Ook hun collega’s Jamie Foxx, Brad Pitt, Michael Douglas en Robert Downey Jr. zijn op verschillende stranden met de meest uiteenlopende modellen uit de Michael Kors zonnebrillencollectie 2015, de Michael Kors zonnebrillencollectie 2016 of de Michael Kors zonnebrillencollecties 2017 gespot. Ook de Michael Kors zonnebrilcollectie 2018 zal weer zonaanbidders zoals de zangeressen Nicole Scherzinger, Lana Del Rey, Demi Lovato, Rita Ora, Taylor Swift of Miley Cyrus betoveren. Ook modellen zoals Nina Agdal, Kate Upton, Lais Ribeiro, Karlie Kloss of Bella Hadid behoren tot de fans van de sportieve zonnebrillijn van de Amerikaanse designer.
Leave a Comment